Toen er in 2016 voor het eerst op het circuit in Bakoe geracet werd, heette het officieel nog de Grand Prix van Europa. Max Verstappen was toen net een paar races geleden gepromoveerd van Toro Rosso naar Red Bull. Zijn eerste race door de straten van Bakoe verliep voor de Nederlander niet echt om over naar huis te schrijven. Hij kwalificeerde zich als negende en kwam in de race niet verder dan P8. Pas in 2017 werd de eerste officiële Grand Prix van Azerbeidzjan op het stratencircuit van Bakoe verreden. Helaas bood die naamwisseling niet veel goeds voor Verstappen. Het ging juist alleen maar slechter voor de Red Bull-coureur. Tijdens de eerste twee vrije trainingen klokte hij nog de snelste tijd, maar in de kwalificatie op zaterdag zakte Verstappen al terug naar P5. Op zondag ging het helemaal mis toen Verstappen al vroeg in de race moest opgeven met motorproblemen. Zijn teamgenoot Daniel Ricciardo profiteerde echter van de chaos op de baan - veroorzaakt door meerdere safety car-situaties - en won de race. Een nieuwe ronde, dus nieuwe kansen in 2018. Maar ook deze editie van de Grand Prix van Azerbeidzjan liep voor Verstappen en Red Bull uit op een regelrechte tragedie. Dit was namelijk de befaamde race waarin Daniel Ricciardo op het rechte stuk vol op de achtervleugel van zijn teamgenoot knalde waardoor beide Red Bulls uitvielen. Omdat de Grand Prix van Azerbeidzjan vorig jaar vanwege corona niet door kon gaan, is de editie van 2019 tot nu toe de laatste. Het bleek bovendien voor Verstappen meteen de meest succesvolle te zijn geweest, al kan het komend weekend natuurlijk nog beter dan de P4 die hij toen in die race wist te scoren. De Nederlander gaat de editie van 2021 in ieder geval in als leider in het wereldkampioenschap, iets dat hem nog niet eerder was gelukt. Ook Red Bull staat bij de constructeurs bovenaan, dus het is zaak dat de dominantie van Mercedes in Bakoe (drie zeges in vier edities) wordt doorbroken.
Meest gelezen