Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Updates geven Red Bull meer bewegingsvrijheid: "Dat is zó gevoelig"

Red Bull heeft een aantal nieuwe onderdelen meegenomen naar de Grand Prix van Spanje en wat vooral opvalt is dat de inlaten van de sidepod zijn vergroot. Paul Monaghan, Chief Engineer van Red Bull, geeft uitleg.

Verstappen FP1 Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De afgelopen tijd is Red Bull in een felle ontwikkelingsstrijd met McLaren en Ferrari verwikkeld. Max Verstappen won het overgrote deel van de races, maar de concurrentie komt dichterbij én de RB20 kan niet goed met hobbels en kerbstones overweg. Het team heeft heel wat updates meegenomen naar de Grand Prix van Spanje en hoopt zo weer een stapje te zetten.

De opvallendste ontwikkeling is wel dat de inlaten van de sidepods zijn vergroot. Paul Monaghan, Chief Engineer van Red Bull legt tegenover onder meer RacingNews365 uit dat er zo meer bewegingsvrijheid ontstaat als het om de koeling van de motor gaat.

"Het zal je verbazen hoe gevoelig het is", vertelt Monaghan. "Je opent anders gaten aan de achterkant van het bodywork (op de engine cover red.) en stuurt vuile lucht naar de beam wing en delen van de vloer. Dat doet gewoon pijn. In Spanje is de aerodynamica zodanig gevoelig dat je zomaar twee plaatsen op de grid verliest als je het fout hebt. Vergeet niet dat we in een felle strijd met de rest voeren en onze mogelijkheden om de auto te veranderen niet meer zo vrij zijn als weleer. Dus als we het spelletje kunnen spelen, zeker op een circuit als Barcelona, dan doen we dat. Op Silverstone zal de engine cover bijvoorbeeld weer volledig dicht zijn als het heel koud is."

Monaghan zet zijn woorden kracht bij door te stellen dat Red Bull per race kan kijken hoe ze de motor koelen. "De motor heeft een beperkte temperatuur waarbinnen hij kan werken. Bij daglicht zullen we hem dus deels openen in Spanje. Als het in Oostenrijk 30 graden wordt op 2.000 meter boven zeeniveau, staat hij zelfs wijd open. En in Silverstone moeten we zien wat we voor de kiezen krijgen. Het kost veel moeite om het bodywork te hervormen en zo een betere efficiëntie bij de inlaat te krijgen. Het is een behoorlijke upgrade en we gaan zien of de verbetering goed genoeg is op zondag."

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Spanje 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership