Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Giedo van der Garde

Van der Garde ziet 'nu of nooit'-moment voor McLaren: "Je moet een keuze maken"

McLaren is de afgelopen races het dominante team in de Formule 1 en weet aardig wat van de achterstand af te snoepen van Red Bull. Maar wil Lando Norris kans maken op de rijderstitel, dan moet het team uit Woking een duidelijke keuze maken. Die mening is in ieder geval Giedo van der Garde toebedeeld, zo laat hij in gesprek met RacingNews365 weten.

Piastri Norris Italy
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voor het eerst sinds 2010 strijdt McLaren weer serieus mee om de titels in de Formule 1. Het constructeurskampioenschap is daarbij het meest realistisch, want de achterstand op leider Red Bull is nog maar acht punten. De strijd om het rijderskampioenschap is daarentegen een stuk ingewikkelder. Lando Norris weet steeds meer van zijn achterstand op Max Verstappen goed te maken en de marge met nog acht races te gaan is 62 punten.

De vraag die de afgelopen races vaker wordt gesteld, is dan ook of McLaren teamorders op moet leggen. In Hongarije liep Norris al kostbare punten mis en ook in Monza had hij belangrijke punten kunnen pakken ten koste van zijn teamgenoot Oscar Piastri. Voormalig F1-coureur Giedo van der Garde, die in 2013 19 races reed, heeft daar een duidelijke mening over.

"Je hebt eerder dit jaar gezien dat McLaren heel wat punten heeft laten liggen, vooral met Norris. Ik denk dat als je in zo'n situatie zit, dat je gewoon moet kiezen: hij is de nummer één, hij moet de punten scoren en hij is degene die voor het rijderskampioenschap gaat. Dat hebben ze intern al een lange tijd niet meer meegemaakt, maar er moet een keuze gemaakt worden", zo vertelt Van der Garde in gesprek met RacingNews365.

Voordeel van Verstappen

"En als je dan naar Boedapest en het afgelopen weekend kijkt, dan verlies je twee overwinningen. Als je die punten bij elkaar optelt, dan kom je al snel op vijftien punten uit. Dat is wel heel veel en als je dat van de achterstand aftrekt, dan had hij al een stuk dichterbij Max gestaan. Ik denk dat ze daar intern het gesprek over aan moeten gaan en dat ze daar nu een keuze moeten maken."

Komt daar dan toch de onervarenheid van het team uit Woking naar voren, of opereert het team te keurig? "Daar ziet het wel naar uit. Ze willen beide coureurs kunnen laten strijden om de overwinning, maar van de andere kant: als je zo dichtbij staat en je hebt zoiets in zicht, dan moet je een keuze gaan maken. Hoe lullig het ook is voor die tweede rijder, die tweede coureur heeft gewoon minder punten."

"Het is heel simpel. Dan moet je tegen je eerste rijder zeggen: hij kan voor het kampioenschap gaan en volgend jaar is het nieuwe ronde, nieuwe kansen. En dat hebben ze tot nu toe nog niet gedaan en daardoor hebben ze best wat punten verloren. En dat is natuurlijk weer in het voordeel van Max Verstappen."

Maar McLaren moet toch gewoon het spel spelen dat de F1 heet? "Zeker, maar dat hebben ze daar dus nog niet gedaan en hopelijk gaan ze dat nu wel doen. Ze hebben nu een supersnelheid en er komen een paar GP's aan waar de auto enorm goed zal presteren. Dan moet je wel, het is nu of nooit."

'Dat zegt meer dan genoeg'

Terug naar de race op Monza. Norris startte van pole, met schuin achter zich zijn teamgenoot Piastri. De Australiër wist in de tweede chicane echter een succesvolle inhaalactie te plaatsen, iets wat bijna in tranen eindigde voor de Brit. "Ze laten die gasten racen en dat is goed, het ging alleen ver. Piastri ging echt diep, Norris moest van zijn rem af en moest ook diep gaan. En je zag hem bijna spinnen en had een mega overstuurmoment. Ik denk dat het belangrijk is dat ze intern gaan uitspreken wie de meeste kans maakt op het kampioenschap en dat dat goed besproken moet worden. Want eerlijk gezegd: als Norris de leiding had genomen in ronde 1, dan had hij die race gewonnen", zo deelt Van der Garde zijn mening.

En ging Piastri daarbij eigenlijk al te ver in de beginfase van de Grand Prix van Italië? "Hij is natuurlijk een racer en dat heeft hij fantastisch gedaan. Het is zijn goed recht, maar je moet ook kijken naar het belang van het team. Dat hebben ze intern dus niet besproken en dan krijg je dit soort dingen. Hij ziet de kans, zet de auto ernaast, remt laat en als hij in de bocht ervoor zit, moet je hem laten gaan. En dat deed hij goed en dat hebben we vaker gezien. Piastri heeft nog wel het race-instinct."

En van de andere kant: wat zegt het over Norris dat hij zo'n actie van zijn teamgenoot pikt? "Ik denk dat hij over de zeik was, ook op de manier hoe het was gegaan. Je zag na de race ook dat hij niet echt happy was, net als op de teamfoto. En dat zegt denk ik meer dan genoeg", zo sluit de voormalig F1-coureur af.

Ook interessant:

Red Bull werkte een dramatische Grand Prix van Italië af, met felle kritiek van Max Verstappen tot gevolg. Maar wat is er toch allemaal aan de hand bij de renstal uit Milton Keynes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen snapt helemaal niets van wedstrijdleiding: "Waarom doe je dat?!"