"Het was natuurlijk leuk om er in Barcelona bij te zijn. Ik ben natuurlijk ook even bij Max Verstappen geweest, waar ik mee heb kunnen luisteren op de radio. Het was allemaal zeer interessant", zo begint Giedo van der Garde in gesprek met RacingNews365 , om vervolgens aan te geven dat hij naast de baan speciale interesse had in de manier waarop de auto's zich ten opzichte van elkaar gedroegen en om te kijken welke teams er goed voor zouden staan. "Het is een beetje moeilijk nog om dat te zeggen, maar heel eerlijk, denk ik dat er drie teams uitsprongen. Dat waren Red Bull, Mercedes en Ferrari. Dat laatste team oogde met name sterk in de laatste sector (krap & bochtig, red.), maar het zit relatief best dichtbij elkaar." "Je weet natuurlijk ook niet wat voor programma's de teams afwerken", vervolgt de voormalig Formule 1-coureur van Caterham en huidig kartrekker bij Racing Team Nederland. "Je weet niet met hoeveel brandstof ze op weg worden gestuurd en je weet niet of ze op nieuwe of gebruikte banden rijden, dus dat soort dingen maken het heel lastig om helemaal te duiden wie er het beste voor staat."
Van der Garde verwacht immense ontwikkelstrijd
Vervolgens benoemt Van der Garde een team dat niet deel uitmaakt van de door hem genoemde top drie, maar hem wel in positieve zin opviel: "Het was super interessant om puur te kijken naar de wegligging van de auto's en om te zien hoe de auto's de bocht omgaan. Ik moet zeggen dat Williams er ook best wel goed uitzag, helemaal als je dat vergelijkt met de afgelopen jaren natuurlijk." "Maar ook daarvoor geldt dat je niet exact weet met hoeveel brandstof ze rijden", zo houdt Vd Garde een slag om de arm voor wat betreft zijn eigen observaties. "Het blijft ook wel deels speculeren, maar Bahrein komt er nu aan met een test waaruit we misschien wat meer kunnen herleiden. Ik denk dat er ook veel updates aan zitten te komen op alle auto's, waardoor ze er toch weer anders uit komen te zien." Dat is wat volgens Van der Garde een ontwikkeling die na de wintertest voort zal duren: "Ik denk dat je elke race weer nieuwe dingetjes gaat zien op de auto's, die ontwikkeling gaat met name dit seizoen heel erg snel. Ik hoop dat ze zo ook het probleem van porpoising ( lees hier wat dat inhoudt ) oplossen, want dat gestuiter is voor de coureurs echt geen pretje." Van der Garde is dit seizoen met Racing Team Nederland voor het eerst fulltime actief in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap, maar op televisie zullen we hem regelmatig voorbij zien komen als analist voor Viaplay.
Meest gelezen