Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Rinus VeeKay

VeeKay heeft bijzondere deal met engineer: "Vertel het me niet!"

Rinus 'VeeKay' van Kalmthout gaat volgend jaar zijn vijfde volledige seizoen in de IndyCar in. Opnieuw komt hij uit voor Ed Carpenter Racing. Zijn doelen? In ieder geval schitteren op de Indianapolis Motor Speedway.

Rinus Vee Kay PPG Presents Armed Forces Qualifying By Joe Skibinski Ref Image Without Watermark m81606
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Joe Skibinski - 2023

Rinus 'VeeKay van Kalmthout windt er in een exclusief interview met RacingNews365 geen doekjes om. "Met de snelheid die we wel hadden, viel het jaar gewoon tegen." VeeKay werd veertiende in het kampioenschap, daar waar hij ruwweg een jaar geleden in gesprek met ditzelfde platform inzette op P8 met twee overwinningen en nog twee podiumplaatsen.

Het goede nieuws? Dat dat niet is gelukt, laat volop ruimte voor verbetering in 2024 en VeeKay is optimistisch over zijn kansen: "Ik denk dat we gedurende 2023 veel progressie hebben geboekt. Als we die lijn doortrekken, dan moeten we er in 2024 goed op kunnen staan."

"Als we dan uit kunnen komen rond P10 in het kampioenschap, dan denk ik dat we vanaf die veertiende positie een grote stap hebben gezet", zo vervolgt de Nederlander, die ook hele specifieke targets voor ogen heeft. Die targets hebben alles te maken met het circuit van Indianapolis en de Indy 500.

"Ik kan voor de Indy 500-poleposition gaan, dat is zeker. Daar was ik dit jaar al heel dichtbij. Daar wil ik dus zeker voor gaan, maar die overwinning moet ook mogelijk zijn, zeker in de Indy 500."

Wat die poleposition zo bijzonder zou maken: "Ik zit er al jaren zo dichtbij en het is iets waar het team ook wel een bepaalde historie mee heeft. Ik geloof dat Ed Carpenter Racing al vier keer die poleposition pakte. Een overwinning, of dat nu in de kwalificatie of de race zelf is, is op Indianapolis gewoon heel speciaal."

Je kan niet níet met elkaar praten

- Rinus VeeKay

Indy vs. VeeKay

Dat de Indianapolis Motor Speedway hem goed ligt, weten we. Hij won er op de Road Course en op de oval is hij bloedsnel, ook al ontbrak het hem daar tot op heden aan het geluk om het ook goed af te ronden. Maar wat maakt dat die baan hem zo goed ligt?

"Het komt allemaal heel natuurlijk op die baan. De Road Course past goed bij mijn rijstijl, maar met de hoge snelheden van de Speedway voel ik me ook heel comfortabel. Ik kan ook heel precies zijn en heb ook de juiste, goede band met mijn engineers om feedback te geven en om die limieten op te zoeken."

En ja, daar komt ook een stukje lef bij kijken: "Zeker! Tijdens de kwalificatie voor de Indy 500 ga je steeds wat meer downforce van de auto af halen, waardoor je in plaats van neerwaartse kracht juist lift gaat creëren. Hoe ver durf je dan nog te gaan? Ik heb dan ook een deal met mijn engineer waarbij ik heb aangegeven dat hij zoveel mag trimmen als hij wil om te matchen wat anderen doen, maar dat hij dat vooral niet moet vertellen aan mij. Want als je op voorhand al weet dat iets tricky gaat worden, ga je marges inbouwen."

"En als de mindset zo open mogelijk kan blijven, dan vind ik vanzelf op het circuit wel uit wat kan of niet kan", aldus VeeKay. Gevraagd waar er komend seizoen ruimte zit voor verbetering, wijst VeeKay naar constantheid: "We moeten op meer constante basis sneller zijn. In 2023 is het team stil blijven staan. We reden op veel circuits dezelfde rondetijden als in 2022, waar andere teams zich wel wisten te verbeteren."

			© Joe Skibinski - 2023
	© Joe Skibinski - 2023

Van 'grote vier' naar 'grote vijf'?

Zijn doel om op P10 te eindigen betekent dat hij af en toe de grote teams zal moeten kietelen: "Je hebt natuurlijk de vier grote teams (Penske, Ganassi, Arrow McLaren en Andretti, red.). Als je daarachter als 'best of the rest' eindigt, kom je rond P12 uit."

Over die teams gesproken, wordt er weleens met die teams gesproken? Er is over en weer immers sprake van loyaliteit tussen Ed Carpenter Racing en VeeKay, maar wat als resultaten uitblijven? "Als Ed Carpenter de stappen maakt die nodig zijn om succesvol te zijn, zie ik mezelf daar nog lang rijden. Ik ben loyaal naar Ed, omdat we het plan hebben om als vijfde team bij de vijf beste teams te komen."

"Maar aan de andere kant kan je in IndyCar ook niet niet met elkaar praten. Alles is zo open allemaal en iedereen kent elkaar, maar ik ben niet op die concrete manier aan het praten over kansen voor de toekomst, al weet ik wel dat er interesse is. Wat daarbij voor me spreekt is dat ik steeds elke teamgenoot om de oren heb gereden, inclusief voormalig kampioen Ryan Hunter-Reay. Dat zijn dingen die mij helpen en dat maakt ook dat hoewel het team niet helemaal op zijn sterkst was, we af en toe mooie dingen kunnen laten zien."

En, afsluitend met het oog op volgend jaar: "Laten we hopen dat als we elkaar dan weer spreken, dat we dan kunnen zeggen dat ik mijn eigen voorspellingen wél heb overtroffen."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max vs. Lewis Stewards vellen oordeel over clash tussen Verstappen en Hamilton