Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Techniek F1

Verouderde tools dwingen Red Bull tot blinde test in Bahrein

De testdagen in Bahrein schetsten een ietwat verwarrend beeld van de nieuwe Red Bull van Max Verstappen. Wat kunnen we precies uit de resultaten van het team opmaken? Paolo Filisetti, de technisch expert van RacingNews365, legt het uit.

De testresultaten in Bahrein waren bijzonder tegenstrijdig voor Red Bull. Op de eerste dag nog leek alsof de balans van de RB21 optimaal was, waardoor de coureur makkelijk tot het maximale kon gaan op het nog stoffige circuit van Sakhir. Maar dit was niet langer het geval vanaf de tweede dag. De laatste dag werd in het bijzonder gekenmerkt door meerdere configuraties, met een nieuwe vloer en nieuwe voorvleugel, oude vloer en nieuwe vleugel, nieuwe vloer en oude vleugel. De resultaten waren niet lineair, en dit werd duidelijk benadrukt aan het einde van de test door technisch directeur Pierre Wache, die zelf toegaf dat de data niet het verhaal vertelde wat de engineers verwachtten.

De combinaties met de oude vloer leken over het algemeen beter te werken dan die met de nieuwe. Dit is maar deels verrassend, want de middelen die een team tot zijn beschikking heeft zijn erg belangrijk, niet alleen in de ontwerpfase maar ook in de analyse daarna. Het beste voorbeeld van die stelling vinden we als we een stapje terug doen naar 2024, toen de duidelijk zichtbare problemen van de Red Bull nooit bij de kern zijn aangepakt.

Los van fundamentele problemen die een ontwerp kan hebben, kan een team de juiste richting voor ontwikkeling vinden zolang er aan twee essentiële voorwaarden wordt voldaan. Allereerst moet het concept van de auto nog niet zijn ontwikkelingsplafond hebben bereikt, anders is het vrijwel onmogelijk om er nog meer performance uit te slepen. Dit is mogelijk deels het geval bij Red Bull, al kunnen we de mogelijkheid niet uitsluiten dat er toch nog ruimte voor verbetering is bij de auto. In dat geval moeten we naar de tweede factor kijken.

Die tweede voorwaarde zit hem namelijk in de middelen die de engineers ter beschikking hebben. Het is bekend dat de windtunnel in Bedford die Red Bull gebruikt een overblijfsel uit de Koude Oorlog is. Zo beschreef Christian Horner de tunnel nota bene. Het is een enorme opgave om de correlatie te vinden tussen de erg precieze en geavanceerde data uit de meest recente computersimulaties, en de data uit de windtunnel, die door zijn leeftijd aanzienlijk minder exact kan zijn.

In feite is het zo dat Red Bull in Bahrein een soort blinde test uitvoerde zonder hele nuttige vergelijkbare data. Dit heeft het gerucht in de paddock in het leven geroepen dat de RB21 een zeer uitgebreid pakket aan ontwikkelingen nodig heeft, misschien al na de eerste paar races. Maar één vraag blijft vooralsnog onbeantwoord: met welke middelen wordt deze data bestudeerd?

Als Feyenoord scoort tegen Inter, keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Claim jouw boost

Praat mee!

# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Noodweer Populair F1-circuit getroffen door zware overstromingen