Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Verstappen bij voorbaat kansloos: "Op dat moment al schaakmat"

De GP van Bahrein leverden Max Verstappen en Red Bull veel hoofdbrekens op. In de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast zegt Rudy van Buren dat Verstappen bij de start al op achterstand kwam te staan.

Verstappen Bahrein
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Rudy van Buren bekeek de Formule 1 Grand Prix van Bahrein vanaf de bank. Hij zag dat het voor Verstappen een kansloze missie werd. Naar eigen zeggen werd hij steeds een beetje stiller. Wat ging er in zijn ogen mis?

"Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben om te zien dat een aantal dingen niet loopt vanuit balanspunt. Je ziet bijvoorbeeld dat de auto de bocht niet genoeg door komt. Je ziet ook dat er tractie-problemen zijn. De auto is geen geheel door de bocht heen. We spreken natuurlijk vaak over balans, wat betekent dat je van de entry van de bocht naar de apex en uiteindelijk de exit een soort dans opvoert. Maar je zag bij beide auto's dat die dans er niet was", geeft Van Buren aan in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast.

"Wat het gevolg is van dat soort balansproblemen, is dat de banden oververhitten. Je moet meer gaan forceren met de auto dan iemand die in een McLaren rijdt. Ik wil niet zeggen dat dat team op z'n dooie gemakje kan rijden, maar het ziet er wel een stuk makkelijker uit op de onboard-camera", legt Van Buren de sterkte van McLaren uit.

"In de kwalificatie wil het niet en dan sta je op P7, waar je eigenlijk niet wil starten, omdat je dan een beetje in het gedrang zit. Dat zagen we ook in de eerste bocht. Je staat op dat moment al een beetje schaakmat, doordat je er wat timide in moet. Je rijdt in een treintje, vervolgens gaat het mis bij de eerste pitstop en kom je in het verkeer terecht. Dat is het laatste wat je wilt. Bij de tweede pitstop zien precies hetzelfde verhaal. Het loopt niet, het zit echt de hele wedstrijd tegen en er is gewoon snelheid tekort."

Jan van der Burgt, hoofdredacteur en nieuwbakken tafelgast in deze podcast, vraagt zich, luisterend naar de woorden van Van Buren, af of dit dan een kwestie is van een RB21 die buiten het werkvenster valt, of dat speciaal dit weekend extra elementen meespeelden?

"Ik denk dat je er in Bahrein twee dingen bij moet tekenen: A: agressief asfalt en B: buitentemperatuur. Dat zijn twee dingen die onze problemen meer zichtbaar maken. Alles wat een auto in negatieve zin doet vergroten die twee factoren verder uit. Andersom werkt het bij bijvoorbeeld McLaren ook zo. Als je bandenmanagement heel goed is, profiteer je daar dan des te meer van."

Beluister hieronder de volledige podcast.

Ook interessant:

Max Verstappen en Red Bull kwamen niet in de buurt van de zege in Bahrein. Het leidde tot frustraties én angst, iets wat Rudy van Buren, Joris Mosterdijk en Jan van der Burgt uitgebreid bespreken in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Revanche Verstappen aast op Suzuka-achtige revanche: "Laatste push"