Over de achtervleugels ging het op Paul Ricard al lang niet meer. Geen haan die nog kraaide naar de ingevoerde, zwaardere keuringen voor de vleugels. Banden, die waren sinds de crash van Max Verstappen in Bakoe het gesprek van de dag. Bandenleverancier Pirelli en de FIA stelden nieuwe reglementen op om de herhaling van de klapbanden van Verstappen en Lance Stroll te voorkomen. Koortsachtig werd uitgekeken naar het Grand Prix-weekend, want zou Red Bull iets van haar snelheid inleveren? Het tegendeel bleek vooralsnog waar: op een Mercedes-circuit behaalde het de eerste pole op Franse bodem. Verstappen worstelde op de vrijdagochtend nog even met de hard opgepompte Pirelli-banden, maar was op zaterdag heer en meester. Wat was er gewijzigd? "Iets met de banden", reageert hij erg direct bij Ziggo Sport. "Je kan verschillende aanpassingen doen. Maar ik kan niet zeggen wat", vertelt hij met een glimlach. "Het zat hem in ieder geval niet in de voorvleugel." "Normaal gezien heb je over een ronde voornamelijk problemen met de achterbanden die wat te warm worden. Aan het einde van de ronde krijg je dan overstuur. Maar omdat hier in Paul Ricard aan het einde van de ronde er van die lange doordraaiers zitten, oververhitten ook de voorbanden. Daardoor heb je van allebei wat last en klaag je wat meer over de voorkant dan op andere circuits." Ook in de long runs zag het er erg goed uit voor Verstappen: "Vrijdag ging het in de tweede vrije training al best wel goed, daar was ik wel blij mee. Met wat we vandaag hebben veranderd, moet het morgen nog wat beter gaan. Ik verwacht wel dat Mercedes in de race sterk zal zijn, maar ben wel tevreden tot nu toe." De Nederlander is erg blij met de reuzensprong die Red Bull heeft gemaakt. In het verleden kwam het team er totaal niet aan te pas in Paul Ricard, waar het motorvermogen, grip en downforce tekort kwam. "Toen stonden we er een seconde achter en waren we kansloos. We kunnen hier dan ook erg blij mee zijn."
Meest gelezen