Natuurlijk, de eerste vraag die gesteld moet worden, is of Max Verstappen überhaupt redding nodig heeft van wie dan ook in de race. Maar feit is wel dat Red Bull en Verstappen wat meer in het duister tasten over de racepace dan in de voorbije twee races. Waar men in Bahrein en Saoedi-Arabië bovendien overtuigend sneller waren in de longruns, leek nu ook Ferrari in dat opzicht een aardig woordje mee te kunnen spreken.
En dat maakt dat het juist Down Under extra vervelend is dat Perez terug is gezet op de grid voor het hinderen van Nico Hulkenberg en pardoes ook de tweede Ferrari voor zich moet dulden. Opeens is het Ferrari dat vooraan twee ijzers in het vuur heeft in plaats van Red Bull. Als de Scuderia één bolide voor die van Verstappen weet te lepelen, kunnen ze wellicht iets forceren op een baan waar inhalen traditioneel zeer lastig is gebleken, dat terwijl de intentie van Red Bull ongetwijfeld was geweest om Perez heel snel voorbij de van P2 startende Carlos Sainz te sturen.
Echter, de bandenslijtage ligt hoog op het Melbourne Grand Prix Circuit. Niet voor niets zag Pirelli hoe vrijwel iedereen de harde banden volledig uitspaart, zodat die ingezet kunnen worden tijdens de race. Simone Berra van Pirelli gaat helemaal uit van een tweestopper voor de race (medium-hard-hard).
Bandenfluisteraar
Max Verstappen kennen we natuurlijk als bandenfluisteraar en die kwaliteiten komen nu goed van pas. Twee weken geleden was bandenmanagement nauwelijks een ding, maar hier dus wel. En als de tweestopper daadwerkelijk het uitgangspunt is voor de race, biedt dat Red Bull net wat meer ruimte om op strategisch vlak wat mee te spelen.
Men kan zich dan wat makkelijker een vroege pitstop veroorloven om te kunnen verdedigen tegen een mogelijke undercut, om vervolgens een beroep te doen om de kwaliteiten van Verstappen om dat bandennadeel te compenseren. Weet één van de Ferrari's vóór Verstappen te komen, dan kan de Nederlander met diezelfde reden zelf voor de undercut gaan.
Nogmaals, misschien hoeft het niet zo ver te komen als Verstappen op eigen kracht een gaatje weet te slaan, maar als Ferrari écht sterk voor de dag kan komen, heeft Verstappen na het wegvallen van Perez alsnog deze wapens achter de hand.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Australië 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!