Sinds de eerste race van het seizoen komt Red Bull Racing uit met volledige remmen van het Italiaanse merk Brembo. In 2023 maakte het Oostenrijkse team alleen gebruik van Brembo-remklauwen, maar dankzij Max Verstappen werd besloten om de volledige overstap naar Brembo te maken, door ook de remschijven van het Italiaanse bedrijf te gebruiken. RacingNews365 zag dat ook VCARB in Imola de overstap maakte naar de remschijven van het in Bergamo gevestigde bedrijf. Voorafgaande aan de race in Monaco heeft VCARB aan RacingNews365 bevestigd dat men de rest van het seizoen in actie zal komen met de remschijven van Brembo.
Voorheen maakte beide teams in de Red Bull-familie gebruik van de remschijven van Carbon Industry, maar daar is nu dus verandering in gekomen. Ondanks dat het lastig is om in te schatten wat het kwaliteitsverschil is tussen de remschijven van de twee partijen, is er dus een duidelijke keuze gemaakt door de Red Bull-teams. De keuze voor het overstappen naar een andere remschijfleverancier wordt dan ook vooral op basis van gevoel gemaakt.
Wanneer de coureurs een beter gevoel hebben met een bepaalt merk remschijf, kan er overwogen worden om over te stappen. Gezien Red Bull Racing eerder al de volledige overstap maakte en nu dus ook VCARB, lijkt men bij het team van Verstappen zeer tevreden te zijn over de switch.
Verstappen-effect
Gezien Verstappen zelf besloot om de overstap te maken, kan er voorzichtig van een Verstappen-effect gesproken worden. Ongetwijfeld zullen ook andere teams kennis hebben genomen van het feit dat ook VCARB de overstap heeft gemaakt en dus zouden er dus zomaar meerder teams kunnen volgen.
Het tweede team van Red Bull is inmiddels al het vijfde team dat kiest voor het complete Brembo-remsysteem, dat behalve remklauwen ook remschijven en remblokken omvat. Dit is een niet te onderschatten factor, zeker gezien de extreem dicht bij elkaar liggende prestatiewaarden die de auto's dit seizoen laten zien. Het verschil van een honderdste van een seconde, kan leiden tot een opmars of terugval op de start grid van verschillende posities.
Daarom is het kunnen rekenen op elementen, zoals de remmen, die niet alleen betrouwbaar zijn, maar ook extreem goed presteren gedurende een hele race, of in de extreme omstandigheden gedurende één snelle ronde in de kwalificatie. Na de keuze van Verstappen aan het begin van dit jaar, is het interessant om te zien of de keuze van de wereldkampioen ook een effect lijkt te hebben op de keuzes van andere teams en coureurs.
Ook interessant:
De Grand Prix van Emilia-Romagna was vooral in de slotfase een zeer spannend schouwspel. Is McLaren sneller dan Red Bull en maakt alleen Max Verstappen met zijn kwaliteiten het verschil?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in een gloednieuwe podcast van RacingNews365. Wil jij de podcast liever ook kijken, check hem dan hier op YouTube.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!