Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen gediskwalificeerd na daverende inhaalrace op Suzuka

Max Verstappen en zijn teamgenoot Gianni Vecchio zijn gediskwalificeerd in de iRacing BMW SIM GT Cup op Suzuka.

Max Verstappen begon de twee uursrace in de iRacing BW SIM GT Cup op Suzuka vanaf de derde startplaats. Direct bij de start zette hij zijn ellenbogen in om zich op te werken naar de tweede plaats. Verstappen kon het tempo van de leider prima pareren en wist zelf een aanval te plaatsen. Buitenom in de eerste bocht eindigde dat in tranen. De twee leiders schoven er samen vanaf (zie video hieronder), waarna Verstappen terugviel naar het randje van de top tien. Een tegenvaller? Jazeker, maar het gaf Verstappen ook de kans een daverende inhaalrace te laten zien. Prachtige manoeuvres in onder andere de hairpin en de Casio Triangle maakten dat hij binnen no time weer in de top zes reed. Een duwtje hier, een plaagstootje daar, Verstappen toonde zich agressief, maar hield de auto op de baan. In vijfde positie droeg hij de auto in de pitstraat over aan teamgenoot Gianni Vecchi. Echter, de gevechten hebben veel tijd gekost en de de pitstop duurde lang, waardoor na de pitstops Vecchi als twaalfde terugkwam op de baan. Echter, een eerste schuiver van Vecchio maakte dat de #72 auto direct uit beeld verdween. Had men opgegeven? Nee, men was per direct gediskwalificeerd, zo legt Atze Kerkhof van Team Redline uit. Bij 25 incs ( incident points ) wordt een formatie per direct gediskwalificeerd. Contact met een andere coureur komt je op vier punten te staan, even langs de baan gaan op één punt en een spin kost twee punten. En Verstappen reed er in zijn stint al 23 bij elkaar in zijn gevechten met zijn tegenstanders, zonder dat hij het echt heel bont maakte. Vecchio kon zich zodoende geen fout meer veroorloven, maar die fout kwam er dus wel. Sowieso viel er na de eerste schuiver van Verstappen volgens Kerkhof niet veel meer te halen: "Max zijn banden waren toch al vierkant na de spin, dus hij had geen grip meer. Het was een kansloze missie om terug te keren in de top drie, helaas." Overigens was er voor Team Redline alsnog genoeg om voor te juichen. De nummer #71 met Enzo Benito en Max Benecke ging er met de overwinning vandoor. Eerstgenoemde won een week geleden samen met Verstappen nog de iRacing 12 uur van Bathurst en leverde vandaag weer een foutloos optreden af.

ugw76Z6c-tQ

Viaplay
x
Max Marko: "Er zal nooit meer een Verstappen komen"