De hele bandensoap in de Formule 1 barstte in Bakoe los toen Max Verstappen in navolging van Lance Stroll in de slotfase op hoge snelheid crashte door een klapband. Bandenleverancier Pirelli zei vervolgens dat het niet aan het Italiaanse rubber lag, maar wees indirect naar de teams. Geïnsinueerd werd dat Red Bull en Aston Martin de reglementen zouden overtreden. Ter voorkoming van nieuwe bandenfiasco's werden diverse reglementen aangepast op bandenvlak, waaronder de bandendruk en het gebruik van bandenwarmers. Pirelli introduceert bij de volgende Grand Prix nu ook een gewijzigde achterband. Voor Verstappen het bewijs dat hij gelijk had toen hij in Bakoe wees naar de tekortkomingen van de banden. "Als er niets aan de hand was dan hadden ze natuurlijk ook niets hoeven te veranderen. Dat beantwoordt ook direct de vraag. We gaan zien hoe het uitpakt, maar ik maak me niet te veel zorgen", vertelt Verstappen in gesprek met onder meer RacingNews365. Banden zijn cruciaal voor de F1-teams en wijzigingen in de samenstelling ervan kunnen grote gevolgen hebben. Verstappen blijft er nuchter onder: "We wachten het af, maar ik verwacht er niet heel veel van. Als ze maar heel blijven, dat is het belangrijkste." "Ik hoef mijn gelijk niet te halen, maar het is duidelijk wat er aan de hand is", antwoordt hij als hem gevraagd woord naar de initiële reactie van Pirelli na de klapband in Bakoe.
Meest gelezen