Daar waar Max Verstappen een voorbereiding zonder problemen kende, worstelde concurrent Mercedes verrassend genoeg. Betrouwbaarheidsproblemen en balansproblemen zorgden ervoor dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas een mindere voorbereiding hadden dan we van Mercedes gewend zijn. De problemen bij Mercedes zijn ingegeven door de nieuwe F1-regels voor 2021 . De vloer van de auto's is gewijzigd ten opzichte van 2020, evenals de diffuser. Hierdoor neemt de downforce die gegenereerd kan worden via de onderkant van de auto af. De Mercedes lijkt daarvoor gevoeliger dan de Red Bull en Hamilton en Bottas waren in Bahrein geregeld in gevecht met hun W12. Verstappen daarentegen ziet de Red Bull juist een verbeterd weggedrag hebben. "Natuurlijk, het is nooit goed genoeg, maar onze auto was stabiel. Het voelde goed. Natuurlijk zijn er nog dingen die beter kunnen en daar gaan we ons op focussen", vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365. "We hebben nu een wat betere balans dan jaren. Dat geeft nog altijd geen garanties, we moeten ons door blijen ontwikkelen." Het algehele gevoel in de RB16B, waarbij niet alleen de achterkant gewijzigd is, is volgens Verstappen beter. "Het voelt iets beter aan, wat betrouwbaarder. Dat is natuurlijk ook wat je wil als coureur." Van grote invloed op de performance van de auto zijn ook de nieuwe Pirelli-banden. De compounds zijn aangepast en in de basis zijn de banden langzamer, maar wel slijtvaster, ten opzichte van vorig jaar. RacingNews365 vroeg Verstappen, die vorig jaar erg kritisch was op het nieuwe rubber, naar zijn mening nu: "We hebben nu natuurlijk alleen op deze banden gereden en je past jezelf daaraan aan. De banden van vorig jaar waren sneller, maar we weten ook waarom we de nieuwe banden moeten gebruiken", waarmee Verstappen refereert aan de bandenproblemen en klapbanden in 2020. "Daar moet je mee dealen, dat is voor iedereen hetzelfde", concludeert de Red Bull-coureur nuchter.
Meest gelezen