Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen herenigd met 'zijn' Arrows A23: de kat met negen levens

Van katten wordt gezegd dat ze negen levens hebben. Voor de Arrows A23 geldt nagenoeg hetzelfde. Het chassis werd door niet minder dan drie verschillende teams gebruikt.

De Arrows A23 was de auto die het ooit roemruchte team inzette tijdens het seizoen 2002. De auto was bedoeld voor Jos Verstappen, die in 2002 voor het derde seizoen op rij zou uitkomen voor Arrows, maar op het nippertje werd gepasseerd ten faveure van de vrijgekomen Duitser Heinz-Harald Frentzen ( foto hierboven ). De vader van Max Verstappen moest dat seizoen toekijken vanaf de zijlijn en zag hoe het team dat hem aan de kant zette halverwege het seizoen failliet ging, die ellende was hem toch maar mooi bespaard gebleven. Verstappen knokte zich terug in de Formule 1 en veroverde in 2003 een plekje bij Minardi. Arrows schitterde door het faillissement door afwezigheid. Toch zou de tweevoudig F1-podiumklant in 'zijn' Arrows A23 stappen. Minardi kocht enkele auto's van het ter zielen gegane Arrows over, om te kijken of die auto misschien beter presteerde dan de PS03 van dat jaar. De resultaten waren vergelijkbaar, maar er werd door Minardi nooit met de A23 geracet. Wel werden bepaalde ontwerpfilosofieën overgenomen op het ontwerp van de Minardi voor 2004, het jaar waarin Jos Verstappen definitief niet meer op de Formule 1-grid zou staan. En die chassis' dan? Die gingen niet verloren en keerden zelfs nog terug op de Formule 1 grid en wel in 2006, ruim twee jaar(!) later. Honda-klantenteam Super Aguri schaafde de voormalig Arrows- en Minardi-bolides bij om er met wat noodzakelijke, maar minimale modificaties mee te racen. Takuma Sato en zijn wisselende teamgenoten konden er vanzelfsprekend geen potten mee breken. Super Aguri kwam pas echt op gang wanneer het met één jaar oud materiaal van het Honda-fabrieksteam gaat rijden. De voormalig Arrows-bolides gingen definitief met pensioen. Foto's hieronder: de arrows A23 (2002) vs. de Super Aguri SA05 (2006). Zoek de tien verschillen.

Viaplay
x
Data tonen aan Verstappen staat er beter voor dan gedacht