Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 nieuws

Verstappen herenigd met 'zijn' Arrows A23: de kat met negen levens

Van katten wordt gezegd dat ze negen levens hebben. Voor de Arrows A23 geldt nagenoeg hetzelfde. Het chassis werd door niet minder dan drie verschillende teams gebruikt.

Arrows a23 1
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Arrows

De Arrows A23 was de auto die het ooit roemruchte team inzette tijdens het seizoen 2002. De auto was bedoeld voor Jos Verstappen, die in 2002 voor het derde seizoen op rij zou uitkomen voor Arrows, maar op het nippertje werd gepasseerd ten faveure van de vrijgekomen Duitser Heinz-Harald Frentzen (foto hierboven).

De vader van Max Verstappen moest dat seizoen toekijken vanaf de zijlijn en zag hoe het team dat hem aan de kant zette halverwege het seizoen failliet ging, die ellende was hem toch maar mooi bespaard gebleven. Verstappen knokte zich terug in de Formule 1 en veroverde in 2003 een plekje bij Minardi. Arrows schitterde door het faillissement door afwezigheid.

Toch zou de tweevoudig F1-podiumklant in 'zijn' Arrows A23 stappen. Minardi kocht enkele auto's van het ter zielen gegane Arrows over, om te kijken of die auto misschien beter presteerde dan de PS03 van dat jaar. De resultaten waren vergelijkbaar, maar er werd door Minardi nooit met de A23 geracet. Wel werden bepaalde ontwerpfilosofieën overgenomen op het ontwerp van de Minardi voor 2004, het jaar waarin Jos Verstappen definitief niet meer op de Formule 1-grid zou staan.

En die chassis' dan? Die gingen niet verloren en keerden zelfs nog terug op de Formule 1 grid en wel in 2006, ruim twee jaar(!) later. Honda-klantenteam Super Aguri schaafde de voormalig Arrows- en Minardi-bolides bij om er met wat noodzakelijke, maar minimale modificaties mee te racen. Takuma Sato en zijn wisselende teamgenoten konden er vanzelfsprekend geen potten mee breken. Super Aguri kwam pas echt op gang wanneer het met één jaar oud materiaal van het Honda-fabrieksteam gaat rijden. De voormalig Arrows-bolides gingen definitief met pensioen.

Foto's hieronder: de arrows A23 (2002) vs. de Super Aguri SA05 (2006). Zoek de tien verschillen.

			© Arrows
	© Arrows
			© Super Aguri
	© Super Aguri

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender

9 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Kippenvel Zó kondig je een F1-comeback aan: "Terug in de armen van kampioenen"