Na een jaar waarin Max Verstappen veel meer dan ooit tevoren zich liet ontvallen dat zijn toekomst bij Red Bull niet langer in beton gegoten is, wordt 2025 een zeer, zéér cruciaal jaar voor Red Bull. Niet alleen om opnieuw wereldtitels binnen te halen, maar dus ook om Max Verstappen te behouden. Daarbij lijkt men voor een moeilijk dilemma te staan.
Verstappen immers heeft aangegeven over een winnende auto te willen beschikken en dat dat iets is waar hij een toekomst bij welk team dan ook voor een groot deel aan op zal hangen. In de tweede helft van 2024 kwam Verstappen er voor het eerst in een paar jaar weer achter hoe het is met een auto te rijden die niet standaard tot de favorieten gerekend dient te worden. Sterker nog, een vierde wereldtitel was hoogst onzeker geweest als de onderliggende verhoudingen het hele seizoen geweest waren zoals in de tweede seizoenshelft.
En dus moet Red Bull niet in de verdediging in 2025, maar juist in de aanval. Er moet een achterstand weggewerkt worden, in eerste instantie ten opzichte van McLaren. Maar dat is waar het moeilijke dilemma om de hoek komt kijken. Want stel dat Red Bull niet in staat blijkt Verstappen een competitieve auto te geven, dan bestaat de kans dat hij vanwege afnemend vertrouwen verder gaat kijken dan Red Bull.
Anderen bekeken ook:
Extra zware taak voor Red Bull
Weet het team Verstappen echter wél een competitieve auto te geven, dan zal waarschijnlijk de ontwikkelingsstrijd een doorslaggevende factor gaan zijn. Echter, het doorontwikkelen van de 2025-auto gaat qua uitgaven en ontwikkeltijd ten koste van 2026, het jaar waarin de nieuwe reglementen ingaan. Dat gegeven kan het vertrouwen van Verstappen in de kansen op lange termijn schaden. Linksom of rechtsom zal het team ergens concessies moeten doen.
Maar, zo zou je zeggen, dat geldt voor ieder team en dat is waar. Red Bull echter staat voor de zeer zware taak om ook succesvol een eigen motor te introduceren voor 2026 en daarna. Het is een project dat kans van slagen heeft, maar evengoed ook een project dat Red Bull kan terugwerpen. Bij een team als Mercedes zal de vraag of ze met een goede motor op de proppen kunnen komen, veel minder spelen. Daar ga je welhaast vanuit, puur op basis van het feit dat intern die expertise er altijd al is geweest, dat terwijl in het geval van Red Bull men nog maar enkele jaren bezig is met die motor.
Een dominant seizoen als in 2023 zal Verstappen makkelijk verleiden tot een langer verblijf bij de Brits-Oostenrijkse formatie, maar de voortekenen zijn dat een dergelijk dominant seizoen er niet in lijkt te zitten. Daarvoor is de opmaat naar het nieuwe seizoen, waarin twijfels over de correlatie tussen de windtunnel en de praktijk bestonden, te wankel geweest.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!