Max Verstappen leek in het begin van het Formule 1-seizoen zonder problemen op weg te gaan naar zijn vierde wereldtitel. Inmiddels hebben Carlos Sainz, Lando Norris en Charles Leclerc al een overwinning gepakt en lijkt de concurrentie steeds dichter bij Red Bull te komen. Ook heeft de Oostenrijkse renstal meer problemen dan voorheen. Zo heeft de Red Bull het lastig om over kerbstones en hobbels heen te rijden.
Red Bull-adviseur Helmut Marko haalt dat ook aan in zijn column voor Speedweek, waar hij terugblikt op het weekend in Canada. "We reageerden erop door naar Canada te komen met een zachtere basis setup, maar dat was niet genoeg. Al denk ik wel dat we op de goede weg zijn om snel vooruitgang te boeken op het gebied van de voorwielophanging."
"De drie komende races in Spanje, Oostenrijk en Engeland zullen ons een duidelijker beeld geven van de huidige status van de verschillende auto's. Dit zijn klassieke circuits, terwijl we een aantal atypische circuits achter de rug hebben", zo vertelt Marko verder. Daarbij doelt hij op Miami, Imola, Monaco en Montreal. En dan heeft Marko nog een boodschap voor Ferrari, McLaren en Mercedes. "De concurrentie heeft ongetwijfeld een inhaalslag gemaakt, maar we maken ons geen zorgen. De auto wordt verder verbeterd en de data zijn veelbelovend."
Dan gaat Marko dieper in op de concurrentie. "McLaren was in Canada net zo sterk als tijdens de vorige GP-weekenden. Mercedes was sterker, maar Ferrari was zwak. Deze ups en downs kunnen worden verklaard door de specifieke eigenschappen van de auto en het circuit. Net als door wie het beste in staat is om de banden in het beste werkvenster te krijgen voor elk weekend en onder de zeer speciale omstandigheden op de baan."
"Deze situatie is een groot voordeel voor ons, want de achtervolgers zitten constant achter elkaar aan. We hebben niet één tegenstander, maar drie die punten van elkaar afsnoepen. Ik hoop dat het zo blijft", zo sluit Marko met een knipoog af.
Ook interessant:
Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers!
Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!