Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen legt uit: 'Daar komt Honda tekort ten opzichte van Mercedes'

De dominante Mercedes-motor is dit seizoen al vaak gespreksonderwerp geweest. Max Verstappen weet dat hij met zijn Honda-motor vermogen tekort komt, maar is desondanks uiterst positief over de Japanse motorleverancier. Waar maakt Mercedes het verschil? Verstappen legt het uit.

Max Verstappen wist in de recente races frequent binnen enkele tienden te eindigen van Mercedes tijdens de kwalificaties. In de races was Red Bull normaal relatief gezien sterker dan op de zaterdagen, maar de laatste races lijken de rollen te zijn omgedraaid: de racepace van Mercedes lijkt over het algemeen beter te zijn. RacingNews365 vroeg Verstappen naar de oorzaak daarvan en naar de performance van de Honda-motor. De Red Bull-coureur nam uitgebreid de tijd om een helder antwoord te formuleren. "De verschillen zijn afhankelijk per circuit. Op circuits waarop er veel clipping is, lijken wij kwetsbaarder te zijn. Dan verlies je natuurlijk ook wat meer aan rondetijd op de rechte stukken." Juist op de circuits met lange rechte stukken en relatief gezien weinig langzame bochten om de hybride systemen op te laden komt Red Bull met de Honda-motor tekort ten opzichte van Mercedes. Dan raakt de energie aan het einde van het rechte stuk op ( clipping , red.). Dat gebeurt bij de Honda dan enkele seconden eerder dan bij Mercedes, waardoor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas gedurende deze seconden de 160 pk's uit het hybride systeem wel ter beschikking hebben en Verstappen niet. Goed voor een tijdwinst van enkele tienden per ronde. "Ik zie dat op de momenten dat we wat meer gelimiteerd zijn wat betreft de energie die we over een ronde kunnen gebruiken in de race het erop lijkt dat we niet dezelfde vermogensafgifte hebben op de rechte stukken. Dat is iets waaraan we nog harder moeten werken om dat te verbeteren", erkent Verstappen. Voorheen was de kwalificatie vaak de achilleshiel van Red Bull, terwijl Verstappen op racepace imponeerde. Nu lijkt dat meer gelijkwaardig, zeker sinds de party modus is afgeschaft. "Misschien ten opzichte van vorig jaar wel. Toen leken we in de race ten opzichte van de kwalificatie altijd wat te winnen. Nu is onze kwalificatie wat beter en hebben we er in de race wat meer moeite mee, maar dat is niet op ieder circuit zo." De Red Bull-coureur noemt de GP van de Eifel als voorbeeld, waarbij hij zich op twee tienden van de poletijd wist te kwalificeren. "De Nurburgring was niet slecht voor ons. Ik denk dat we daar competitief waren. In een paar bochten hadden we het iets lastiger en daardoor kon Lewis een gat trekken ten opzichte van mij. In Portugal hadden we het lastiger door het asfalt en de strategie. Ik denk niet dat er sprake is van een trend." De Nederlander is echter nog altijd zeer positief over Honda: "We vielen dit jaar driemaal uit met problemen, maar over het algemeen hebben ze geweldig werk verricht. Ik ben erg blij om met Honda samen te werken, het zijn geweldige kerels. Ze zijn zeer, zeer gemotiveerd en ze zullen nooit opgeven. Ik hou van die mentaliteit." Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'