Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Verstappen legt uit: 'Daar komt Honda tekort ten opzichte van Mercedes'

De dominante Mercedes-motor is dit seizoen al vaak gespreksonderwerp geweest. Max Verstappen weet dat hij met zijn Honda-motor vermogen tekort komt, maar is desondanks uiterst positief over de Japanse motorleverancier. Waar maakt Mercedes het verschil? Verstappen legt het uit.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen wist in de recente races frequent binnen enkele tienden te eindigen van Mercedes tijdens de kwalificaties. In de races was Red Bull normaal relatief gezien sterker dan op de zaterdagen, maar de laatste races lijken de rollen te zijn omgedraaid: de racepace van Mercedes lijkt over het algemeen beter te zijn.

RacingNews365 vroeg Verstappen naar de oorzaak daarvan en naar de performance van de Honda-motor. De Red Bull-coureur nam uitgebreid de tijd om een helder antwoord te formuleren.

"De verschillen zijn afhankelijk per circuit. Op circuits waarop er veel clipping is, lijken wij kwetsbaarder te zijn. Dan verlies je natuurlijk ook wat meer aan rondetijd op de rechte stukken."

Juist op de circuits met lange rechte stukken en relatief gezien weinig langzame bochten om de hybride systemen op te laden komt Red Bull met de Honda-motor tekort ten opzichte van Mercedes. Dan raakt de energie aan het einde van het rechte stuk op (clipping, red.). Dat gebeurt bij de Honda dan enkele seconden eerder dan bij Mercedes, waardoor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas gedurende deze seconden de 160 pk's uit het hybride systeem wel ter beschikking hebben en Verstappen niet. Goed voor een tijdwinst van enkele tienden per ronde.

"Ik zie dat op de momenten dat we wat meer gelimiteerd zijn wat betreft de energie die we over een ronde kunnen gebruiken in de race het erop lijkt dat we niet dezelfde vermogensafgifte hebben op de rechte stukken. Dat is iets waaraan we nog harder moeten werken om dat te verbeteren", erkent Verstappen.

Voorheen was de kwalificatie vaak de achilleshiel van Red Bull, terwijl Verstappen op racepace imponeerde. Nu lijkt dat meer gelijkwaardig, zeker sinds de party modus is afgeschaft. "Misschien ten opzichte van vorig jaar wel. Toen leken we in de race ten opzichte van de kwalificatie altijd wat te winnen. Nu is onze kwalificatie wat beter en hebben we er in de race wat meer moeite mee, maar dat is niet op ieder circuit zo."

De Red Bull-coureur noemt de GP van de Eifel als voorbeeld, waarbij hij zich op twee tienden van de poletijd wist te kwalificeren. "De Nurburgring was niet slecht voor ons. Ik denk dat we daar competitief waren. In een paar bochten hadden we het iets lastiger en daardoor kon Lewis een gat trekken ten opzichte van mij. In Portugal hadden we het lastiger door het asfalt en de strategie. Ik denk niet dat er sprake is van een trend."

De Nederlander is echter nog altijd zeer positief over Honda: "We vielen dit jaar driemaal uit met problemen, maar over het algemeen hebben ze geweldig werk verricht. Ik ben erg blij om met Honda samen te werken, het zijn geweldige kerels. Ze zijn zeer, zeer gemotiveerd en ze zullen nooit opgeven. Ik hou van die mentaliteit."

Met medewerking van Dieter Rencken.

Voorspel en win

Wie wint de GP van Emilia-Romagna 2020?

Speel mee en win een prachtige Max Verstappen-cap!

Speel mee

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Emilia-Romagna 2020

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Emilia-Romagna die verreden wordt op het circuit van Imola.

5 reacties