Red Bull lijkt sinds jaren weer de constructeurstitel te gaan winnen. In 2013 won de Oostenrijkse renstal samen met Sebastian Vettel en Mark Webber haar laatste titel. In de jaren daarna was het vooral Mercedes dat domineerde en vochten Red Bull en Ferrari vaak voor de tweede plek. In 2020 ging het echter helemaal mis bij de Italiaanse renstal. Vettel en Charles Leclerc konden slecht 131 WK-punten bij elkaar schrapen dat seizoen wat resulteerde in de zesde positie in het constructeursklassement. Ter vergelijking; Mercedes pakte dat jaar 573 punten. In 2021 ging het al iets beter, maar kon het teams als Red Bull en Mercedes niet bijbenen. Het jaar 2022, het jaar van de nieuwe reglementen, begon voor Ferrari direct goed. De F1-75 leek de te kloppen auto te zijn na de eerste paar races. Max Verstappen en Red Bull trekken echter tot dusver aan het langste eind, mede door fouten van de Italiaanse renstal. Desondanks is Verstappen erg te spreken over het Italiaanse team. "Ze hebben veel punten verloren door hun eigen fouten, maar je moet niet vergeten hoe hard zij hebben moeten werken om terug te komen aan de top, vanaf waar ze moesten komen", aldus Verstappen tegenover Corriere della Sera .
Verstappen in het rood?
Vorig jaar was het Mercedes waar Red Bull en Verstappen een grote kluif aan hadden. Aan de coureur van Red Bull werd gevraagd wat hem een beter gevoel geeft: Ferrari verslaan of Mercedes verslaan? "Het maakt me niet uit wie ik versla, het is belangrijk dat we ervoor staan. Ik heb een perfecte verstandhouding met de mensen van Ferrari en ik heb al veel gevechten gehad met Leclerc dit seizoen. Kijkend naar de seizoenen 2020 en 2021 vergeleken met dit jaar, dan is dat een indrukwekkende stap voorwaarts voor Ferrari." Of we de Nederlander ooit nog in Italiaanse kleuren zien rijden, dat weet Verstappen niet, maar hij sluit het niet uit. "Zeg nooit nooit, maar nu heb ik een contract met Red Bull tot en met 2028. Ik voel me heel goed hier en we zullen zien wat er na 2028 zal gebeuren. Misschien ben ik dan al wel gestopt."
Meest gelezen