Max Verstappen heeft onderweg naar de Formule 1 veel gehad aan vader en voormalig F1-coureur Jos Verstappen. Het is algemeen bekend dat Jos erg streng en hard kon zijn tijdens het 'opleiden' van zijn zoon. De nu regerend wereldkampioen doet hierover een boekje open en vertelt dat hij nooit kreeg te horen dat hij het ultieme doel ook daadwerkelijk zou gaan halen. "Mijn vader zei nooit dat ik wereldkampioen zou gaan worden, hij zei altijd juist het tegenovergestelde", legt de Red Bull-rijder uit aan David Coulthard bij Channel 4 . "Hij vertelde mij juist dat ik een vrachtwagenchauffeur of een buschauffeur zou worden", zegt Verstappen met een glimlach. "Hij bedoelde dat altijd op de goede manier." De Limburger legt uit waarom hij hier juist motivatie uit haalde. "Het was niet om de druk te verhogen, maar ik realiseerde mij dat wat ik toentertijd aan het doen was, niet genoeg was. Ik won wel races, bijvoorbeeld, maar hij vertelde mij altijd dat dat niet genoeg was in de Formule 1. Je kan niet vertrouwen op je talent en alleen daardoor de beste zijn." "Gedurende mijn kartingcarrière begon ik te begrijpen dat ik er harder voor moest gaan werken. Ik denk, in de ogen van mijn vader, dat ik volgens hem niet hard genoeg werkte onderweg naar de F1. Ik heb zelf een wat relaxtere persoonlijkheid in vergelijking met hem, in hoe ik het weekend aanpak en omga met tegenslagen en incidenten."
Verstappen plukt nu de vruchten van de lessen van Jos
De aanpak van vader Jos blijkt duidelijk een geslaagde te zijn. Verstappen stipt een belangrijk voordeel aan: "Ik denk dat het me erg goed heeft voorbereid in het ontvangen van kritiek. Het maakte mij allemaal niet zo veel uit en ik was altijd wel neutraal, in de zin van dat het mij niet uit maakt of het positief of negatief is." "Het brengt mij namelijk niet zo veel", legt de Red Bull-coureur uit. "Als ik denk dat ik over water kan lopen, dan word ik arrogant en als ik alles negatief zie, dan word je er alleen maar boos of van streek van. Het is beter om het gewoon in het midden te laten en beide kanten te vergeten, en de focus te leggen op wat je kan doen en waar je controle over hebt. En dat is wat er met de auto gebeurt."
Meest gelezen