Na de Grand Prix van Azerbeidzjan, waarin twee Pirelli-banden waren geklapt, kwam de bandenleverancier met een vage uitleg. Red Bull en Aston Martin, wiens coureurs Max Verstappen en Lance Stroll de slachtoffers waren van de klappende werd niet de schuld gegeven. Toch wees Pirelli indirect wel degelijk naar de teams, die op zoek naar betere prestaties de grens zouden hebben opgezocht. Verstappen was niet blij met die uitleg en liet zijn onvrede in aanloop naar het raceweekend in Frankrijk duidelijk merken. Hij wilde een betere uitleg in plaats van de vage uitspraken van de bandenleverancier. Pirelli beloofde al zijn vragen te gaan beantwoorden en op vrijdag voegde bandenbaas Mario Isola zich bij de coureurs tijdens de gebruikelijke drivers briefing. Deze duurde naar verluidt ruim anderhalf uur. Gevraagd of het wat op had geleverd en of Max Verstappen tevreden is met de huidige stand van zaken, is hij duidelijk. "Ik ben natuurlijk blij dat alles nu beter in de gaten wordt gehouden, maar ik ben nog steeds niet blij met de verklaring die we hebben gekregen over de gebeurtenissen in Bakoe. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk, zeker voor de fans die er buiten staan. Ik weet wat er is gebeurd en het team weet wat er is gebeurd." De uitleg van Pirelli snijdt volgens Verstappen weinig hout. Toch wil hij er niet te veel meer mee bezig zijn. "Het is gewoon heel verwarrend wat zij naar buiten hebben gebracht, maar het zij zo. Het leven gaat verder. We blijven gewoon verder gaan. Hopelijk kunnen we vanaf nu gewoon veilig in onze auto zitten en zal er niets meer gebeuren." Veel verandert er volgens hem niets door de nieuwe regels omtrent de banden. "In principe rijd je nu gewoon met een hogere bandenspanning. Daardoor heb je minder grip, maar dat is voor iedereen natuurlijk hetzelfde. Ik denk niet dat het ene team er meer last van heeft dan andere teams", aldus de Nederlander, die bijval krijgt van Lewis Hamilton. "Voor Mercedes verandert er niets. Helaas rijden we hier nu met een hogere bandenspanning dan ooit, op zondag zullen ze enorm hoog zijn. De auto's worden ook steeds zwaarder, geen idee wie dat beslist. Daardoor komt er ook weer meer druk bij Pirelli te liggen om betere banden te leveren. Maar de veiligheid is zo belangrijk en we moeten ervoor zorgen dat er in de toekomst geen incidenten zijn."
Meest gelezen