Na twee absoluut dominante titels voor Max Verstappen, moest hij in 2024 iets meer zijn best doen voor de overwinning. Na een sterke seizoensstart werd Red Bull ineens ingehaald door de rivalen van Ferrari en McLaren, en zo nu en dan zelfs weer door aartsrivaal Mercedes.
Toch kwam de vierde titel van Verstappen nooit echt in serieus gevaar. Door zeven overwinningen in de eerste tien races kon de Nederlander een ruime voorsprong opbouwen. Dat hij de tien races daarna niet won, maakte niet zoveel meer uit: de concurrentie kon maar mondjesmaat dichterbij komen.
Dat betekent niet dat Verstappen het rustig aan kon doen in die periode. "Zelfs met de goede start was niet alles zo makkelijk als het leek", vertelt de kampioen aan Blick. "Na drie overwinningen wisten we dat we een groter probleem hadden. Het erge was dat we niet begrepen wat er mis ging."
De enige twee overwinningen van Verstappen na die eerste tien races, kwamen in Brazilië en Qatar. Opvallend genoeg kwamen die overwinningen allebei na een straf. In Brazilië startte Verstappen vanaf de zeventiende plek, omdat hij over de toegestane limiet van het aantal motoren heenging. In Qatar kreeg de Nederlander één plek gridstraf van de FIA, omdat hij tijdens de kwalificatie George Russell in de weg had gezeten.
"Als je mijn ambitie aanwakkert, dan komt het helemaal goed", reflecteert Verstappen. "[Vooral Brazilië] was leuk. Later hoorde ik dat ik het ronderecord 17 keer had verbeterd."
Op de vraag of Verstappen zijn vierde titel eerder had gewonnen als hij in een McLaren of Ferrari had gereden, kan de Nederlander alleen maar lachen. "Voor McLaren zeg ik volmondig ja. Bij Ferrari weet ik het niet zo zeker."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!