Dat Lewis Hamilton is gediskwalificeerd betekent dat al zijn tijden uit zijn kwalificatie hem zijn afgenomen. Op papier heeft hij eigenlijk nooit meegedaan aan die sessie, en dat maakt dat hij de sprintkwalificatie race van achteraan moet aanvangen. Omdat Max Verstappen er voor zijn overtreding vanaf kwam met een boete van 50.000 euro, hoeft hij geen startplaatsen in te leveren. Sterker nog, hij erft de eerste startpositie van Hamilton. Van achteruit zal Hamilton normaal gesproken geen bedreiging vormen voor de top drie die punten scoren in de sprintkwalificatie race. Er liggen dus kansen voor Verstappen om drie punten uit te lopen, waar hij anders mogelijk in de achtervolging op Hamilton had gemoeten.
Podium ver weg voor Hamilton
Als straks de lichten uitgaan om de race op gang te brengen, is die diskwalificatie verleden tijd. Die is morgen voor de hoofdrace dan al niet meer van toepassing, maar dat betekent niet dat die niet fors doorwerkt, juist in een weekend waarin voor de opzet met de sprintkwalificatie is gekozen. De uitslag van deze sprintrace bepaalt namelijk de startopstelling voor de (hoofd)race van morgen (zondag). Hoe meer plaatsen hij wint, hoe verder hij naar voren zal staan, maar hij zal straks flink huis moeten houden om voor morgen nog een enigszins gunstige startpositie af te dwingen. Immers, je zou haast vergeten dat Hamilton ook nog een gridstraf aan de broek heeft gekregen. Dit omdat hij voor aanvang van het weekend wisselde naar een nieuwe verbrandingsmotor. Dat komt hem op een gridstraf van vijf plaatsen te staan, op te tellen bij zijn eindklassering van de sprintrace. Nu zal het op zondag geen onmogelijke opgave worden om naar de punten te rijden, maar het podium is dan toch een behoorlijk eind uit zicht. En als Verstappen ondertussen doet wat hij moet doen en waar Red Bull toe in staat moet worden geacht, kan hij ook dan weer een enorme slag slaan.
Meest gelezen