Na een dominante seizoenstart is Red Bull qua snelheid het initiatief kwijtgeraakt aan McLaren. Max Verstappen kon in Zandvoort zelfs het tempo in de verste verte niet bijbenen, want winnaar Lando Norris kwam met een voorsprong van 22 seconden over de streep.
Het roept vragen op of het vertrek van Adrian Newey invloed heeft gehad op de terugval van Red Bull. Na de aankondiging zijn de prestaties wel minder geworden, zeker vanaf het moment dat Newey zich minder met de RB20 begon te bemoeien. Verstappen doet een beetje geheimzinnig over hoeveel invloed het besluit nu heeft gehad.
"De laatste weken heb ik niet zoveel contact met Adrian gehad", vertelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365. "Natuurlijk is hij ook van kantoor gewisseld in de fabriek, maar we hebben nog steeds een goede relatie als ik hem zie. Dat is nooit het probleem geweest. Het is ook niet eerlijk om hem nu naar de problemen met de auto te vragen."
Maar heeft het aangekondigde vertrek invloed gehad? "Normaal gesproken niet. Dat mag eigenlijk niet, dat de performance meteen slechter wordt als iemand weggaat. De auto is hetzelfde..."
Verstappen krijgt ook de vraag wat er zou gebeuren als hij naar de specificatie van de Grand Prix van China terug zou switchen. "Ik denk niet dat het sneller zou zijn. Andere teams hebben de auto ook goed verbeterd. Voor ons zou een downgrade met een verbeterde balans niet per se sneller zijn. We weten dat we balansproblemen hebben en het is nu aan ons om de auto beter en competitiever te maken. Ik denk dat we weten waar we verbeteringen moeten vinden. Bovendien is wat we in de windtunnel en computersimulaties zien niet het probleem."
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Dyeus
Wat geeft Max toch slimme antwoorden. Niet bevestigen, niet ontkennen. Maar ik zag de link met dalende prestaties en het vertrek van Newey ten eerst al aankomen, daarna steeds bevestigd. Ik zou hem als Red Bull nooit hebben laten gaan zo snel. Ik zou hem alleen bij de ontwikkeling van de auto va 2025 hebben weggehouden, verder tot beide 2024 kampioenschappen binnen waren behouden.
Curiously
Als iemand, na zoveel jaren trouwe dienst, ermee wil stoppen, leg je diegene geen strobreed in de weg.
GoAzBox
Tsjah, het is geen wiskunde om te herkennen wat er is gebeurd als je performance exact tegelijkertijd terugvalt wanneer er een key-person je team verlaat. Newey heeft weleens gezegd dat hij de laatste jaren vooral met de setup in raceweekenden is bezig geweest. Ook wel bizar dat setup van de auto zo nauw loopt. Het ligt allemaal dus extreem dicht op elkaar alleen kan het ene team de auto gewoon super goed afstellen voor bandengebruik en die window vindt de rest niet. Dus alles valt of staat met Pirelli's. Bizar
Dit bericht is aangepast op:
Chiu
Een verkeerd ontworpen bolide zoals het nu waarschijnlijk is bij RBR is volgens mij niet meer optimaal te benutten . Denk ook daar updates wel eens averechts kunnen gaan werken op deze mogelijk foutief ontworpen bolide. En we ondanks de “grote” voorsprong van Max op Norris het alles behalve zeker is dat deze niet wordt ingelopen. Houd ook even rekening met de sprintraces die extra punten opleveren . Je moet in deze denk ik positief blijven maar ik zie het somber in voor het vierde kampioenschap op rij