Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen reed groot deel GP Canada met dode vogel vast in zijn Red Bull

Max Verstappen kwam in ronde 12 van de GP van Canada met een bijzonder radiobericht. Hij dacht een vogel geraakt te hebben. En gelijk had 'ie!

Max Verstappen won de GP van Canada met een voorsprong van een kleine tien seconden op Fernando Alonso. Het misschien wel opvallendste moment van zijn race kwam in ronde 12, toen hij zijn team op de radio liet weten dat hij een vogel geraakt dacht te hebben. Check hieronder dat radiobericht. Het artikel gaat daaronder verder.

In het restant van de race hoorden we er niets meer over, maar als teambaas Christian Horner na afloop van de race de pers, waaronder RacingNews365 , te woord staat, gaat hij nog eens terug naar dat moment. "Het meest opvallende moment van Max' race was dat hij een vogel raakte, die vervolgens gedurende het restant van de race achter zijn brake duct aan de rechter voorkant van zijn wagen vast heeft gezeten. De hele race zat de vogel daar vast, of ja, wat er nog van over was..." Zelf had Verstappen het ook door. "Na de race zat de dode vogel nog steeds vast in mijn auto. Ik heb medelijden met de monteur die het beest moet verwijderen", lacht hij.

Banden

Het leverde echter geen problemen op. Het voornaamste probleem was de temperatuur in de banden van Verstappen, maar volgens Horner hadden vele coureurs daar last van. "Van wat ik op de radio's kon horen, vonden andere coureurs het ook lastig om temperatuur in de auto te krijgen. Energie genereren is moeilijk als er maar zes echte bochten en verder veel rechte stukken zijn. Je zag dat de rondetijden erg variabel waren. Verstappen wist dat te managen." Gevraagd of Verstappen veel pace achter de hand had, zegt Horner dat er nog wel wat meer in het vat zat. "Je bent altijd tot op een zekere hoogte aan het managen. We waren niet zeker of het een een- of tweestopper zou worden. Alle coureurs pushten om temperatuur te genereren in de banden." "Max wist buiten een seconde te komen en voor de safety car een gezond gat op te bouwen. Na de safety car bouwde hij uiteindelijk ook weer een gat van tien seconden op. Dit soort circuits zijn vrij uniek, dus om deze uitdaging te overleven, is erg bemoedigend", aldus de teambaas.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris