Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen stapt op wedstrijdleiding af na horrorcrash Norris

Na afloop van de kwalificatie besprak Max Verstappen samen met wedstrijdleider Michael Masi de situatie in Spa. Lando Norris ging hard de baan af terwijl er misschien al met een rode vlag gezwaaid had moeten worden. De Nederlander heeft zijn hulp aangeboden, net als Sebastian Vettel.

Toen de regen aan het begin van Q3 met bakken uit de hemel kwam riepen enkele coureurs via de radio dat de rode vlag moest worden gezwaaid. Die bleef echter in eerste instantie uit, waarna de eerste coureurs toch aan hun snelle ronde begonnen. Lando Norris was een van de eersten en vloog keihard in de bandenstapels bovenop Raidillon. Het was een snoeiharde klap, maar gelukkig kon hij zonder kleerscheuren uit zijn McLaren-bolide kruipen. Hij hield er uiteindelijk alleen een pijnlijke arm aan over en kan zondag gewoon de race starten. Zijn collega Max Verstappen was op dat moment nog niet begonnen aan een snelle ronde en merkte dat het inderdaad wel heel hard regende, zo vertelt hij tegen De Telegraaf . "Misschien hadden we een paar seconden eerder moeten stoppen, omdat het al zo hard aan het regenen was", zo wordt hij geciteerd. In de paddock sprak hij na de kwalificatie vervolgens kort met wedstrijdleider Michael Masi, die na de kwalificatie door sommigen werd bekritiseerd omdat hij de sessie niet eerder stillegde zodat de crash van Norris voorkomen kon worden. Verstappen en collega's gaan de Australiër daar voortaan meer bij helpen, vertelt Verstappen. "Toen ik terugkwam van de persconferentie heb ik het er met hem even over gehad, want ik kwam langs zijn kantoor. Vettel was er ook al geweest. Bij de situatie met Lando ging het niet goed, maar de andere sessies verliepen prima", benadrukt de Red Bull-coureur. "Wij kunnen op zondag als coureurs doorgeven wat wel en niet kan. Als het kan rijden we door, als het niet kan, krijgen we een rode vlag. Wij proberen hem te helpen. Hij zit binnen en krijgt de omstandigheden ook niet precies mee", aldus Verstappen, die in Q3 tegelijkertijd wel en niet teveel risico's wilde nemen. "In Q3 moet je iets meer riskeren. Maar je moet ook niet té veel forceren, want dan sta je zo achtste of negende. In de regen moet je veel voorzichtiger zijn dan wanneer het droog is. Als je iets te laat remt of instuurt, verlies je veel meer tijd. Achteraf vind ik het nu wel leuk, maar eenmaal in de auto moet je heel gefocust zijn. Je kan het ook helemaal verkloten. Het is niet makkelijk", zo sluit hij af.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie