'Porpoising': het is misschien wel hét modewoord van deze Formule 1-wintertest. Het fenomeen waarbij de auto's via de onderkant zoveel downforce genereren dat ze tegen het asfalt worden gezogen, zorgt voor hoofdbrekens. Als dat namelijk gebeurt, valt plots alle downforce weg en veert de auto weer terug naar boven. Als het fenomeen zich op die manier herhaaldelijk blijft voordoen, gaat de auto al stuiterend over het asfalt, wat porpoising genoemd wordt. "En dat is geen pretje", weet Max Verstappen te vertellen ten overstaan van onder andere RacingNews365 . "Je rug en je nek worden op dat moment een beetje in elkaar gedrukt", zo legt hij uit hoe het voor de coureurs voelt. Of er een goede zestig ronden (een gemiddelde raceafstand) mee te rijden valt? "Niet in de mate waarin sommige teams er aan het begin last van hebben. Of ja, het kán wel, maar dan kom je er niet heel fijn uit."
Verstappen maalt er niet om
Er volgt echter direct een 'maar', want het is niet iets waar Verstappen zich druk om maakt. Dat hoeft hij naar eigen zeggen ook niet: "Wij hebben er niet zoveel last van gehad. In Barcelona hebben we natuurlijk wat dingetjes uitgeprobeerd en toen we hier aankwamen in Bahrein hebben we er eigenlijk niet heel veel last van gehad." Verstappen legt uit dat je het probleem op twee manier tegen kan gaan, namelijk door te kijken naar waar de vloer vastloopt, of door naar de rijhoogte te kijken. Dat laatste is onwenselijk, omdat je daarmee per definitie downforce inlevert. De vraag hoe Red Bull het probleem concreet heeft weten op te lossen, dan wel te omzeilen, aangezien Mercedes bijvoorbeeld er meer last van lijkt te hebben , laat Verstappen deels onbeantwoord. "We hebben meer gekeken naar hoe je zo'n auto af kan stellen en wat je kan doen, dus op zich zag dat er wel redelijk goed uit", zo klinkt het positief, maar toch ook een beetje vaag.
Meest gelezen