Voor aanvang van de kwalificatie werd Ferrari als de grote favoriet gezien. Het gehele weekend was de Italiaanse renstal het snelste over één vliegende ronde. Het was echter Max Verstappen die met een 1.19,073 de druk vol op de ketel zette in Q3. In de slotseconden was het echter Charles Leclerc die nog onder de tijd van de Nederlander dook. Verstappen kon niet counteren doordat dat hij geen vermogen had en zijn tweede vliegende ronde al na enkele meters af moest breken, waardoor de tweede positie het maximaal haalbare was. Direct na afloop tastte de coureur nog in het duister wat het probleem was en of de pole mogelijk was geweest: "Het is altijd lastig te zeggen, maar ik kon geen laatste vliegende ronde doen. Het is nog onduidelijk of de DRS niet opende of ik vermogen verloor. Dat is wel jammer." "Om hier op de eerste startrij te staan, als we kijken naar ons weekend tot dusver, is een goede prestatie. Maar ik had natuurlijk die laatste ronde willen kunnen rijden."
Het circuit van Barcelona is zwaar voor de banden en met name Ferrari vreest dat ze een hogere bandenslijtage hebben dan Red Bull. Verstappen ziet dan ook genoeg kansen om zijn tweede startpositie zondag om te zetten in winst. "De laatste twee races leken we erg goed qua banden. Zondag wordt het weer erg heet en inhalen is hier lastig, maar hopelijk gaan we wederom net wat beter met de banden om. Het is momenteel echter nog lastig te zeggen", aldus de Limburger.
Meest gelezen