Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen wijst FIA op cruciale fout na GP Azerbeidzjan

De Grand Prix in Azerbeidzjan was er niet echt een om door een ringetje te halen. En de oorzaak lijkt bij de FIA te liggen, volgens sommige coureurs.

Afgelopen weekend werd in de straten van Bakoe geracet. Daar waar de Grand Prix van Azerbeidzjan in het verleden bol stond van het spektakel, zo was het dit jaar haast onmogelijk om in te halen. Na de safety car werd er van ronde 19 tot en met 44 zelfs geen enkele keer ingehaald in de top veertien! Enkele F1-coureurs wijzen de FIA dan ook op een verkeerde keuze in aanloop naar het raceweekend in Bakoe: het inkorten van de DRS-zone op het lange rechte stuk. "Dit jaar is het veel lastiger geworden om in te halen", roept Sergio Perez na afloop. "Ze hebben dat aan de hand van data van vorig jaar gedaan, maar dit jaar genereren de auto's meer downforce en is het lastiger om te volgen. Het was dan ook de verkeerde keuze om de DRS-zone in te korten, want daardoor is het lastiger om in te halen. Dat moeten we onderzoeken."

Verstappen verklaart

Collega Max Verstappen beaamt wat Checo zegt en legt het de FIA haarfijn uit. "Hoe meer downforce we genereren - en dat zal elk jaar toenemen als de regels niet veranderen - hoe lastiger het is om in te halen", zo wijst hij op het feit dat het onlogisch was om de DRS-zone in te korten. "Bovendien zorgt het gewicht van de auto's er ook voor dat het steeds lastiger inhalen wordt, want in de langzame bochten is het met de zware wagens moeilijker om je voorganger te volgen. Zodra je een klein momentje hebt, wordt dat door het gewicht een grote glijpartij, waardoor het ook weer lastiger is om de banden niet te oververhitten." Dat was niet altijd het geval, benadrukt de Nederlander. "Deze nieuwe type auto's moet je ook super stijf afstellen, terwijl ik me herinner dat het in 2015 en 2016 anders was. Toen kon je nog andere lijnen rijden, of een kerbstone meenemen, omdat de auto's niet zo stijf waren. Daardoor kon je ook ander rijtechnieken gebruiken, maar vandaag de dag is dat heel, heel lastig. Deze bolides laten dat gewoon niet toe."

Russell eist duidelijkheid

Eerder in het weekend wees GPDA-voorzitter George Russell de FIA al op de gewijzigde DRS-zone. Hij was er niet blij mee. Hopelijk voor de coureurs en de fans voegt hij daad bij het woord en zal de FIA in de toekomst minder gretig zijn wat betreft het inkorten van de DRS-zones. "Dit jaar is het over het algemeen lastiger om in te halen. De auto's zijn op een manier dusdanig geëvolueerd dat ze verder weg staan van de reglementen dan toen deze werden geïntroduceerd, waardoor inhalen lastiger is geworden. Ik weet niet eens of de FIA zich realiseert dat inhalen lastiger is geworden, terwijl ze de DRS-wijzigingen baseren op historische data..." "Dat gaan we zeker aankaarten", vervolgt Russell. "Hier in Bakoe is de DRS-zone slechts honderd meter ingekort. Dat gaat geen wereld van verschil maken, maar het is wel een stap in de verkeerde richting. We willen gewoon op de hoogte worden gehouden van deze beslissingen, zodat we onze mening kunnen delen, die zo kan bijdragen aan een betere beslissing." Hij kreeg na de race bijval van teamgenoot Lewis Hamilton. Hij zat lang vast achter Carlos Sainz, terwijl hij sneller leek. "Ik wilde meer vermogen!", zo doelt hij op zijn radiobericht. "Als coureur wil je dat altijd, maar dit jaar hebben ze de DRS-zone ingekort. Geen idee waarom, want voorheen waren de races heel goed. Werd er veel ingehaald deze race?", vraagt hij aan ons journalisten. Nee, vertellen we hem. "Daar heb je je antwoord", aldus de Brit.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris