Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen zelfverzekerd: "Dan had ik ook beide Mercedessen gepakt"

Max Verstappen had hoe dan ook de Nederlandse Grand Prix gewonnen, zo is hij zelfverzekerd. Safety car of niet, hij was als eerste over de streep gekomen.

Na een pittige race wist Max Verstappen de Nederlandse Grand Prix naar zich toe te trekken. Dat deed hij met een speciale helm, ter ere van zijn vader. In gesprek met Sky Sports geniet de Red Bull-coureur nog na. "Als je naar het hele weekend kijkt, dan is het echt geweldig geweest. Om dan met mijn vaders helm te winnen, dat maakt het nog specialer." Makkelijk was de zege niet, want Mercedes deed er alles aan om Verstappen van de overwinning te houden. Red Bull bezweek echter op geen enkel moment onder de druk. "Alles ging goed. We bleven kalm, er was geen verwarring op de radio."

Strategisch lastig

Door een virtuele en later een volwaardige safety car werd het Red Bull aan het slot van de race nog lastig gemaakt, zo vertelt Verstappen. "Mijn team wist wat ze moeten doen, ook al konden we onze gewilde strategie niet uitvoeren. Door de VSC moesten we namelijk de overstap maken naar de harde band, dat was wat ongelukkig. Die band had ik liever niet gebruikt." Uiteindelijk zag Red Bull zich zelfs genoodzaakt om de leiding weg te geven aan Hamilton, zodat Verstappen de laatste ronden met zachte banden aan kon vangen. De juiste keuze, oordeelt Max. "Het leek erop dat we op de zachtere banden competitiever waren, want toen we aan het einde van de race weer terug gingen naar de zachte banden, was alles weer prima."

Mercedes was verslagen

Daarvoor reed Verstappen namelijk op harde banden en op dat rubber was ook razendsnel. Toch denkt de Limburger dat hij zonder de safety car de race had gewonnen, ook al was Hamilton heel snel op de harde banden. "Het was tijdens de race allemaal vrij lastig in te schatten. Na de VSC reed ik op de harde banden. Dat was niet fijn, maar ik denk wel dat ik het gat tot aan het einde van de race had weten te managen. Dat was allemaal goed gekomen." "Toen moesten we weer naar binnen vanwege de safety car", vervolgt Max. "Dan rijd je achter Hamilton, maar wel op een zachtere band. Ze waren echter zo snel op die hardere banden, dat ik dacht 'laten we eens zien of we aan hen voorbij kunnen komen'." Toch kwam het allemaal goed voor Verstappen. "Bij de herstart had ik echter een goede run en pakte ik meteen de leiding. Daarna voelde ik me heel comfortabel met de auto en de banden. Ook al was George niet gestopt, dan had ik ook allebei de Mercedes-coureurs gepakt. Het was dus de goede call van Russell om naar de zachte banden te gaan", aldus de regerend kampioen.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training