Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vervanger Masi zet de toon met duidelijke nieuwe instructies over track limits

Daar waar Michael Masi elk Grand Prix-weekend met een waslijst aan verschillende track limits kwam, springen de nieuwe wedstrijdleiders er iets praktischer mee om.

In bocht één mag je X niet doen, in bocht acht moet je binnen die lijnen blijven en in bocht zeventien moet je met Y rekening mee houden. Bij Michael Masi waren er de afgelopen jaren verschillende soorten track limits bij verschillende bochten op verschillende circuits. Het was vrijwel elke week voer voor discussie, omdat de coureurs er geen snars van snapten en zich irriteerden aan de uiteenlopende interpretaties en behandelingen. De nieuwe wedstrijdleiders pakken het echter heel anders aan.

Witte lijnen zijn de grens

Of in ieder geval Niels Wittich, die tijdens de Grand Prix van Bahrein de FIA-wedstrijdleider is. Hij vervangt samen met Eduardo Freitas de vertrekkende Masi, die na de GP van Abu Dhabi werd geslachtofferd. De twee zullen rouleren. Het duo kiest voor een heldere en praktische aanpak als het aankomt op de track limits. Vorig jaar was er bijvoorbeeld nog veel ophef in Bahrein, toen Lewis Hamilton tijdens de race meermaals buiten de lijntjes kleurde, terwijl Verstappen in de slotfase wel zijn plek terug moest geven toen hij over de schreef ging en daarbij de Brit inhaalde. Dit jaar zal dat allemaal niet meer voorkomen. In de notities staat namelijk het volgende: "De witte lijnen definiëren de grenzen van het circuit." Geen ruimte voor meerdere interpretaties, dus.

Viaplay
x
Max Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"