Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Villeneuve laakt Pirelli-banden na crash Verstappen: "Beschamend"

De bandenperikelen in Bakoe houden ruim een week na de Grand Prix van Azerbeidzjan nog steeds veel mensen bezig. Gelukkig voor Red Bull en Max Verstappen liep het met de zege van Sergio Perez goed af en stapte Lance Stroll van Aston Martin ook ongedeerd uit, maar het had natuurlijk nooit zo ver mogen komen.

Zowel de achterband van Lance Stroll als die van Max Verstappen knalde tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan op onverklaarbare wijze ineens uiteen, wat ervoor zorgde dat beide coureurs hun race in Bakoe voortijdig moesten staken. Voor Stroll was dat minder pijnlijk dan voor Verstappen, die op dat moment natuurlijk de race leidde. Jacques Villeneuve vindt het echter überhaupt niet kunnen dat het gebeurde. "Banden mogen niet zo exploderen", aldus de wereldkampioen van 1997 tegen RaceFans . De Canadees vond het jammer voor Stroll en Verstappen dat ze uitvielen. "Stroll had een goede race en Max had het onder controle. De banden waren nog niet eens zo oud. Het is beschamend", aldus de oud-coureur van onder meer Williams en BAR. Volgens Villeneuve was er niets dat de Nederlander anders had kunnen doen, ook al reed hij de twee ronden voor zijn klapband zijn twee snelste raceronden in de race. "Max had niet zo snel hoeven rijden, maar ik denk niet dat hij iets anders had kunnen doen. Hij was niet aan glibberen, er was niets ergs aan de hand. Gewoon botte pech", concludeert de Canadees. Uit het eerste onderzoek van bandenleverancier Pirelli zou blijken dat de oorzaak van de klapbanden te zoeken is in brokstukken op de baan. Hoewel bandenbaas Mario Isola niet meteen met een beschuldigende vinger naar het circuit in Bakoe wil wijzen, zegt hij wel dat er op een stratencircuit an sich meer risico is op dergelijke ongelukken. "Ik zag dat men de baan vaak schoongemaakte tijdens het weekend. Maar brokstukken en carbondeeltjes zijn altijd erg scherp. Het punt is dat je op een stratencircuit weinig uitloop hebt, dus blijven de brokstukken op de baan liggen", aldus Isola. "Maar dit is vrij normaal op een stratencircuit", vervolgt hij. "Het is niet alleen zo in Bakoe. Het geldt ook voor Singapore en Monte Carlo, want daar blijft het ook liggen."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"