Max Verstappen kon afgelopen weekend opnieuw niet rekenen op de steun van teamgenoot Alexander Albon in zijn strijd tegen de Mercedessen. Waar de Nederlander er haast elk weekend in slaagt om het maximale uit de RB16 te persen lukt Albon dat haast nooit. Dat maakt dat Mercedes de auto veel sneller kan ontwikkelen, omdat alleen Verstappen hen kan bijbenen ziet Jacques Villeneuve. "Verstappen was de hele race snel, dus hij zat bijna op dezelfde pace als de Mercedes bolides", zegt Villeneuve tegen SkySports Italia. "Hij werkt keihard samen met het team en zo kunnen ze de wagen steeds verder vooruit krijgen." Daarbij mist Verstappen wel een teamgenoot, die datzelfde kan brengen. Red Bull, en daarmee ook Verstappen, lopen daardoor achter de feiten aan in de ontwikkelingsrace, ziet de Canadees. "Je ziet dat Mercedes het voordeel heeft dat ze twee van zulke coureurs hebben en daarom de wagen dus nog meer kunnen verbeteren. Je hebt echt twee goede coureurs nodig bij een topteam", ziet hij. Een ander team heeft duidelijk niet stilgestaan wat betreft de ontwikkeling van de auto. Renault heeft zich na een aantal magere jaren langzaam maar zeker naar voren gewerkt op de grid en pakte zondag met de derde plaats van Ricciardo de eerste podiumplaats sinds de overname van de renstal in 2016. "De Renault doet het heel goed, dus dat is heel positief voor Alonso (die volgend jaar voor het Franse team rijdt, red.)", ziet Villeneuve. "Als hij nog zo goed is als voorheen dan kan hij ver komen met de wagen, want de Fransen verbeteren echt heel snel. Renault is net als Red Bull stappen vooruit aan het maken." Villeneuve vraagt zich echter wel af of Alonso niet op achterstand staat doordat hij een paar jaar niet in de Formule 1 heeft geracet. "Het is de vraag of hij niet net wat tienden is verloren, gezien zijn afwezigheid in de laatste jaren." Alles over de Grand Prix van de Eifel, de progressie van Red Bull, het drama van Albon en de ideale teamgenoot voor Verstappen beluister je hieronder in de nieuwste podcast van RacingNews365, met host Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers.
Meest gelezen