Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Voormalig F1-engineer ziet 'riskante' keuze Red Bull: "Dat is de grootste zorg"

De afgelopen drie races wisten Ferrari en McLaren zienderogen dichter bij Red Bull te komen. De voorsprong in beide kampioenschappen loopt steeds verder terug en de twijfels over het 'nieuwe' concept van de RB20 beginnen toe te nemen. Volgens voormalig strategie-engineer van Aston Martin, Bernie Collins, heeft het team van Max Verstappen te veel risico genomen.

Verstappen FP3 Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Tijdens de Grand Prix van Monaco kwam Red Bull geen moment in de buurt van de overwinning. Het gehele weekend waren Ferrari en McLaren sneller en klaagden beide coureurs van Red Bull steen en been over het gedrag van de auto. Daardoor laait de discussie weer op of Red Bull de voorsprong kwijt is? Volgens voormalig strategie-engineer en hedendaags analist, Bernie Collins, is die voorsprong er nog wel, maar heeft Red Bull wel degelijk verkeerde keuzes gemaakt tijdens de winter.

"Ik denk dat Barcelona het circuit is waar iedereen naar uitkijkt", zo vertelt Collins in de Sky Sports F1 podcast. "Daar gaan we over twee races heen. Dat is een baan met een grote variatie aan bochten, waar men echt aan kan afleiden waar iedereen staat. Eerst krijgen we natuurlijk nog Canada, waar snelheid op het rechte stuk van belang is en daarvan weten we dat Red Bull dominant is. Interessant is dan wel dat Max zegt dat Mclaren ook daar mee zal doen."

Collins kan die opmerking van Verstappen wel begrijpen, gezien de snelheid die McLaren tot op heden heeft laten zien, zo ook in het snelste gedeelte van het circuit in Monaco. "Piastri had Leclerc moeten verslaan in de kwalificatie in Monaco. Hij was in alle sectoren de snelste, hij kreeg het alleen kreeg niet aan elkaar gereden. Was dat wel gelukt, had hij gewoon op pole gestaan en hadden we een compleet andere race gehad."

'Mercedes-stijl'

Toch ziet Collins nog iets belangrijks ontstaan bij Red Bull en dat is onzekerheid. Waar het team van Max Verstappen in 2023 onverslaanbaar leek, ruikt de concurrentie dit jaar bloed. En terecht volgens Collins. "Ik denk dat de grootste zorg van Red Bull is dat ze dit jaar met een nieuw concept zijn gekomen. We waren allemaal een beetje verrast dat ze het concept van de auto zo om hadden gegooid, zeker gezien hoe sterk de auto was."

"Het is nu een beetje een auto in Mercedes-stijl. We beginnen nu ook geklaag te horen over bijvoorbeeld de correlatie met de simulator. Ook de updates lijken niet helemaal te werken, of ze werken niet zoals verwacht. Al deze zaken zijn niet gegarandeerd wanneer je radicaal van concept veranderd", zo vertelt Collins. Ze zag dit in het begin van het seizoen gebeuren en maakte zich meteen zorgen om de status van Red Bull als dominante factor binnen de Formule 1.

"Toen ik dit nieuwe concept zag, dacht ik meteen: dat is een enorm risico. En dan zie je de eerste race en denk je, ze hebben het gewoon weer geflikt. Ik had echt gehoopt dat we een andere auto vooraan zouden zien, maar dat was niet het geval. Maar nu zie je dat, zodra de updates beginnen te komen, ze moeite krijgen om die te laten werken. Het is nog niet gigantisch, maar het zijn wel tekenen dat ze niet meer zo comfortabel zijn als voorheen", zo sluit Collins af. 

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Ferrari-teambaas vraagt om verduidelijking regels wegens geheime test Verstappen