Max Verstappen heeft zijn teamgenoten bij Red Bull de afgelopen jaren vermorzeld, waarbij Yuki Tsunoda voorlopig het laatste 'slachtoffer' is van de Nederlander. En dat terwijl de auto helemaal niet makkelijk te besturen is en met balansproblemen kampt. Bovendien is het werkvenster waarin de auto werkt, zeer smal. Verstappen won één van de eerste zes races van het jaar en stond daarbij nog twee keer op het podium, maar lijkt wel de aansluiting met de McLaren-coureurs te verliezen.
De snelheid van de Nederlander is het onderwerp van gesprek in een interview van RacingNews365 met voormalig F1-teambaas Otmar Szafnauer. Op de vraag of de RB21 beter is dan mensen denken, of dat Verstappen het verschil maakt, zegt hij het volgende: "Ik heb niet alle gegevens die zij hebben, waar ik die vroeger wel had. Ik spreek alleen vanuit een extern oogpunt, vanuit een groter perspectief van wat er gebeurt."
"Voor mij is Yuki Tsunoda een zeer competente coureur. Hij heeft dezelfde auto en hetzelfde materiaal als Max. De een kwalificeert zich op poleposition en de ander staat tiende, met een achterstand van zeven tienden. Vanuit dat perspectief is er sprake van een 'Max-factor'", waarmee hij het grote verschil tussen de twee aanwijst. "Kijk naar McLaren. Zij hebben de beste auto en kijk eens waar die twee coureurs zich kwalificeren: binnen een tiende van elkaar. Dat zegt ook iets."
Sterke punten McLaren
Terwijl de kwalificatie tot nu toe in dit seizoen een spannende aangelegenheid is geweest tussen Verstappen en de McLaren-coureurs, laat de race pace een heel ander beeld zien. McLaren heeft zijn spierballen kunnen laten zien tijdens de races en heeft in vijf van de zes tot nu toe verreden Grands Prix de overwinning gepakt.
"Dat is waar McLaren echt in uitblinkt, in het tempo wat betreft de long runs. Meer dan over één ronde", aldus Szafnauer. "Daar kunnen talloze redenen voor zijn, waaronder het ontwerp van de auto, de ontwikkeling en de afstelling. Het bandenmanagement is bijvoorbeeld een andere reden." Dat laatste aspect is in de eerste races een belangrijk voordeel geweest voor McLaren, waardoor het team uit Woking meerdere races heeft gewonnen.
Szafnauer benadrukt dat hij in zijn tijd extra maatregelen nam om ervoor te zorgen dat de teams die hij leidde, goed wisten hoe ze hun banden onder controle moesten houden. "Toen ik bij Force India werkte, zorgde ik ervoor dat we de beste bandentechnici hadden die ik kon inhuren. We richtten ons veel op de ontwikkeling van de auto en hoe die ontwikkeling de band zou behandelen om een voordeel te behalen. Er waren races waarin wij de enigen waren die geen tweestopper maakten, maar slechts één stop hoefden te maken, omdat we ons enorm focusten op de banden."
"Als McLaren hetzelfde deed en succesvol was... Zelfs bij Alpine probeerde ik de bandenkennis te vergroten door meer bandentechnici in te huren. Tijdens mijn laatste Grand Prix van Miami kwalificeerden we ons als vijfde en achtste en eindigden we met beide auto's in de punten, als achtste en negende. Dat soort prestaties krijg je als je je concentreert met de juiste onderdelen van een auto, waarvan je weet dat ze het verschil gaan maken ten opzichte van de concurrentie. Als McLaren precies dat heeft gedaan en succesvol is, is dat een enorm voordeel."
Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!