Flashback naar 2014: Sebastian Vettel en Red Bull waren net vier jaar achtereenvolgend wereldkampioen geworden. In dat jaar werd in de Formule 1 een nieuw soort krachtbron geïntroduceerd, de hybridemotor. Daar wist Mercedes, dat tot op dat moment nog niet heel succesvol was, wel raad mee. De Zilverpijlen, met Lewis Hamilton en Nico Rosberg achter het stuur, domineerden dat seizoen door maar liefst achttien van de negentien Grands Prix vanaf pole position te starten. In de podcast Beyond The Grid verklapt toenmalig technisch directeur Paddy Lowe dat het team wist hoe dominant het was en dat het - uit angst dat Mercedes met nieuwe regels zou worden afgeremd - de motor niet ten volle benutte. "De gedachte was dat als Mercedes belachelijk goed zou zijn, er iets aan gedaan zou worden", zegt Lowe. "In de kwalificatie gooiden we de motor tijdens Q1 of Q2 nooit helemaal open. Hij bleef altijd in een soort ruststand draaien." Dat leverde volgens Lowe flink wat discussie op aan de pitmuur van Mercedes met teambaas Toto Wolff. "Ik kreeg dan van Toto in mijn oor te horen: 'dat is teveel, dat is teveel'. En dan dacht ik: 'maar als we geen pole pakken, dan lijken we net een stel sukkels'. Het ging erom met welke afstelling we de klus konden klaren zonder dat het de verkeerde kant op zou vallen. Dat was een groot onderdeel van de discussie op zaterdagmiddag, maar altijd leuk gesprek om te voeren", herinnert Lowe zich. De voormalig technisch directeur beweert dat dit niet alleen zo was bij de seizoensopener in Melbourne, waar Lewis Hamilton zich kwalificeerde op poleposition en waar Nico Rosberg uiteindelijk de race won. "Dit ging eigenlijk best lang zo", aldus Lowe. "Tijdens het overgrote deel van het seizoen 2014 liep die motor in de kwalificatie niet op volle kracht."
Meest gelezen