Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Voormalige rechterhand Verstappen laat ander geluid horen over straf

Max Verstappen kreeg een straf van vijf seconden voor het incident met Oscar Piastri tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Jonathan Wheatley, tot voor kort de sportief directeur van Red Bull en tegenwoordig teambaas van Stake F1, laat een ander geluid horen.

Verstappen Jeddah
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De start van de Grand Prix van Saoedi-Arabië is het onderwerp van gesprek in de Formule 1. Max Verstappen probeerde Oscar Piastri voor te blijven, maar stak de chicane af. De stewards besloten uiteindelijk om een straf van vijf seconden uit te delen, waardoor Verstappen nipt naast de zege greep en zijn frustraties uitte.

De afgelopen jaren stond Jonathan Wheatley Verstappen altijd bij als het om zaken bij de stewards ging. Door de invloed van Wheatley werden straffen nog weleens milder, maar de Brit is inmiddels vertrokken bij Red Bull. Toch wil Stake F1-teambaas Wheatley wel wat kwijt over de start als hij ernaar wordt gevraagd.

"Oh, ik weet wat mijn gedachten waren!", vertelt Wheatley tegenover onder meer RacingNews365. "Ik zou iets anders gedaan hebben, of geadviseerd hebben om iets anders te doen. Ik wil niet dat iemand commentaar geeft op wat Stake F1 als team zou doen net zoals ik geen commentaar wil geven op wat andere mensen doen, maar in ons team zouden we het anders hebben aangepakt en er zeker een gesprek over hebben gevoerd om het anders aan te pakken."

Wheatley legt uit wat hij bedoelt. "Het was nu andersom, maar het leek een beetje op bocht 12 in Texas vorig jaar." Wheatley doelt op het moment tussen Verstappen en Lando Norris, waarna Norris een straf van vijf seconden kreeg omdat hij buiten de baan een positie pakte. "Ik denk dat we daar wel wat van geleerd hebben. Ik heb nog nooit twee identieke incidenten gezien. Het is zo'n dynamische situatie, inhalen."

Grindbak

Volgens Wheatley moet er met veel scenario's rekening gehouden worden. "Je moet rekening houden met de banden, of iemand meer snelheid heeft en of iemand DRS heeft en de andere coureur misschien ook. Het is zo'n dynamische situatie en dan moet je in al die spelletjes ook nog een rempunt kiezen. Er zijn situaties geweest waarin ik gesprekken heb gevoerd met coureurs met wie ik heb samengewerkt en waarin ik heb gezegd: 'je had hem daar nog 2 centimeter meer kunnen geven en dat zou het leven van de stewards een stuk makkelijker hebben gemaakt'. De stewards moeten beslissen of je een autobreedte ruimte hebt gelaten of niet. Ik hou van dat element van de sport en ik denk dat de FIA en de coureurs heel hard hebben gewerkt aan de regels die momenteel worden gehanteerd."

De mening van Wheatley? Een grindbak had alles voorkomen. Hij laat dan ook een ander geluid horen over het moment van Verstappen en Piastri, omdat hij denkt dat het heel menselijk is wat Verstappen deed. "Als er een grindbak ligt, hanteert de coureur een iets andere benadering. Het is gewoon heel menselijk. Als er een mogelijkheid is om van de baan te gaan en het later op te lossen... Dat hebben we eerder gezien. Ik wil niet achteraf praten, maar ik heb nooit naar bocht één (in Jeddah red.) gekeken en bijvoorbeeld gedacht dat er een grindbak moest komen. Dat terwijl ik naar bocht 12 in Austin keek en dacht dat er een oplossing voor moest komen."

Ook interessant:

Max Verstappen vervulde een hoofdrol tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, die achteraf al in de eerste bocht werd beslist. Hoe hebben Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk naar hét moment gekeken? Ze bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Jeddah Red Bull betwist straf Verstappen met 'bewijsmateriaal'