Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Waar Hamilton het verschil met Verstappen maakte tijdens de Duitse Grand Prix

Op de Nurburgring kende Max Verstappen in zijn Red Bull een prima weekend. Nog nooit zat hij dit seizoen zo dichtbij de poleposition, maar Mercedes was toch weer te snel. Waar maakte Lewis Hamilton het verschil?

In de kwalificatie leek Max Verstappen lange tijd op weg te zijn naar een sensationele poleposition. Pas in de slotseconden doken Valtteri Bottas en Lewis Hamilton onder zijn tijd door. Dit bood volop perspectief tijdens de race en de openingsfase was dan ook veelbelovend.

Met Bottas aan kop van het veld bleef het leidende trio binnen enkele seconden van elkaar. De Fin vergde echter teveel van zijn banden en maakte een fout in de dertiende ronde. Hamilton profiteerde en passeerde direct zijn teamgenoot. Verstappen zat een ronde klem en keek plots tegen een achterstand van vier seconden aan.

Eenmaal aan de leiding nam Hamilton de touwtjes stevig in handen. Hij controleerde de pace en pareerde het tempo van Verstappen. Op het moment dat het moest gaf hij eens flink gas om zo een halve seconde per ronde uit te lopen. Verstappen spaarde in de Red Bull zo goed mogelijk zijn banden in de wetenschap dat hij het niet ging winnen van de Mercedes-coureur.

Op twee punten was Mercedes sterker op de Nurburgring. De lage bandentemperaturen pasten iets beter bij de W11 en zeker bij de herstarts na de VSC- en SC-periode profiteerde Hamilton van het DAS-systeem van de Duitse renstal. Verstappen had beduidend meer moeite om zijn banden op temperatuur te krijgen, wat zeker na de SC-situatie het geval was. De Nederlander schoot bijna van de baan bij de chicane en moest flink knokken om Daniel Ricciardo in de Renault achter zich te houden.

De Red Bull was in handen van Verstappen het gehele weekend het snelste in de eerste sector. Een opsteker voor het team dat diverse nieuwe onderdelen mee had genomen naar de Nurburgring. Teambaas Christian Horner is dan ook erg positief over de prestaties van de RB16 in Duitsland. "Ik denk dat het een heel goed weekend was. Zeker in de eerste sector waren we erg sterk het gehele weekend, daar hadden we de overhand."

			© Getty Images/Red Bull Cotentpool
	© Getty Images/Red Bull Cotentpool

In de tweede sector waren de verschillen klein, maar was Hamilton vaak iets sneller dan Verstappen in de medium snelle bochten. Zijn basis voor de zege legde hij echter in de derde sector. Bestaande uit een lang recht stuk, de chicane en de rechterbocht voor het opkomen van start/finish. Verstappen verloor daar het gehele weekend drie tot vier tienden.

Horner erkent dat dit de achilleshiel van Red bull was. "Ik voel dat we een stap hebben gezet, we zijn zeker dichterbij gekomen. Er waren plaatsen op het circuit waarop we gelijkwaardig of beter waren dan Mercedes. Onze slechtste bochten waren bocht 13 en 14, ten opzichte van Mercedes."

Nadat in de slotfase de safety car de baan verliet, sloeg Hamilton direct genadeloos hard toe in de daaropvolgende ronde. Hij maakte dankbaar gebruik van de met zijn banden worstelende Verstappen. In de 10 daaropvolgende ronden groeide het gat nog ongeveer twee seconden. Een opsteker voor Red Bull was dat Verstappen, tot teleurstelling van Hamilton, in de slotronde de snelste raceronde én het bonuspunt van hem afpakte.

Mercedes-teambaas Toto Wolff liet zondag doodleuk weten dat zijn team zich eigenlijk al volledig richt op 2021. Een opmerking waarmee hij impliceert het niet erg te vinden dat Red Bull dit seizoen iets dichterbij komt… zo lang Mercedes volgend seizoen maar blijft domineren. Zagen we op de Nurburgring eenzelfde scenario als in de afgelopen jaren, waarin Red Bull in de tweede helft van het seizoen in de buurt van Mercedes komt omdat de Duitsers dat toelaten? Of wordt Red Bull echt een geduchte concurrent van het heersende Duitse team?

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP van de Eifel 2020 RN365 Nieuwsdossier

11 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen