Het was druk bij het ingaan van bocht twee in Rusland. Lando Norris en Carlos Sainz vochten samen om plek een en twee, maar daarachter waren het een vijftal coureurs die om plek drie streden. George Russell, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Fernando Alonso en Lance Stroll reden op een gegeven moment zelfs vier wijd richting de tweede bocht. Alonso, die aan de buitenkant zat, koos uiteindelijk eieren voor zijn geld. Hij leek weinig moeite te doen om de bocht te halen en ging meteen op het gas richting het sluipweggetje tussen de piepschuimen borden door. Via die weg kwam hij vol gas weer terug de baan op. In het proces won hij twee plaatsen, maar al snel gaf hij deze terug. Voorafgaand aan de race, op weg naar de grid, nam Alonso al hetzelfde pad. Het doet vermoeden dat hij met voorbedachte rade een grijs gebied van de regels opzocht en die weg koos om mogelijke chaos in de drukke bocht twee te ontwijken. Of het nou wel of niet opzettelijk was, wedstrijdleider Michael Masi zag niets verkeerd in de actie van Alonso. Volgens de regels mocht hij doen wat hij deed, zolang hij er geen blijvend voordeel uit zou halen. En dat deed hij volgens de wedstrijdleider ook niet. "Hij is nergens mee weggekomen", benadrukt hij tegenover onder meer RacingNews365 . "Aan het begin van de races, en dit heb ik meerdere malen benadrukt, dan moet een coureur na het nemen van de vluchtweg weer terug achter dezelfde coureur komen te rijden als voorafgaand aan de bocht. Dat heeft Fernando ook gedaan, en snel ook. Net als de drie andere coureurs die dat deden: Gasly, Giovinazzi en Verstappen." Als voorbeeld voor een situatie waar het niet goed ging, wijst Masi naar 2019. Tijdens de Franse Grand Prix nam Sergio Perez de vluchtweg in de eerste ronde, zoals afgesproken, maar won hij in het proces meerdere plekken. Hij kreeg vervolgens een straf, waarna de regels werden aangescherpt om te verduidelijken dat alleen de vluchtweg nemen niet per se genoeg is.
Meest gelezen