Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

Waarom de banden van Leclerc er aan gingen tijdens de sprintrace

Charles Leclerc leek op weg naar de overwinning van de sprintrace in Imola, maar in het slot van de race kreeg hij bandenproblemen. Zijn naaste achtervolger Max Verstappen profiteerde.

Leclerc Verstappen Imola
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPB
Charles Leclerc moest drie ronden voor het einde van de sprintrace zijn meerdere erkennen in Max Verstappen, omdat de banden aan de rechter voorkant veel slijtage vertoonden. Onverwachts had Ferrari meer last van graining dan de concurrenten van Red Bull. Nog een ronde en dan was zelfs Sergio Perez, die vanaf P7 was gestart, aan Leclerc voorbij gegaan.

Technisch F1-analist Paolo Filisetti legt uit hoe het kon zijn dat Ferrari in Imola zo veel last had van bandenslijtage tijdens de sprintrace.

Afstelling voorvleugel

Leclerc reed vrijwel de gehele Formule 1-sprintrace in Imola in schone lucht, maar toch had hij aan de voorkant van zijn bolide veel last van glijdende banden. Dit fenomeen is uit te leggen door te kijken naar de afstelling van de Ferrari F1-75 van Leclerc.

Kort voor de sprintrace, op de startgrid, was te zien dat de flappen op de voorvleugel van de bolide waren aangepast en dat Ferrari had gekozen voor meer aerodynamische efficiëntie op de rechte stukken.

Zo wilde Ferrari tijdens de sprintrace inhaalmanoeuvres op Verstappen op het lange rechte stuk makkelijker maken, maar tegelijkertijd ook het ingehaald worden lastiger maken. In de slotfase zagen we dat Verstappen inderdaad erg dicht op Leclerc moest zitten in de laatste bocht wilde hij met behulp van DRS voorbij kunnen.

De slijtage trad bij Charles voornamelijk op aan de rechter voorband, omdat dit circuit tegen de klok in loopt en er dus meer druk komt te liggen bij de rechter banden in de vele linker bochten.

			© Paolo Filisetti
	© Paolo Filisetti

Opnieuw problemen tijdens de race?

Maar de keuze qua afstelling zorgde ervoor dat er op de zachte banden dus te veel slijtage ontstond. Tijdens de race op zondag hoeft dit echter niet per se opnieuw zo te zijn voor Ferrari, want de zachte banden worden dan ingeruild voor de medium en de harde banden.

Tijdens de tweede vrije training op zaterdag werkte Leclerc al een lange run af op de medium banden, waarmee hij de race op zondag waarschijnlijk zal starten. Daar kwam het probleem met de graining niet aan het licht, dus als het goed is voor Leclerc hoeven deze problemen zich in de race niet opnieuw voor te doen.

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Emilia-Romagna 2022?

Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!

Speel mee

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

12 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Max Verstappen Verstappen heeft simpele oplossing voor klagende F1-coureurs