Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Brazilië 2019

Waarom de briljante zege van Verstappen een echte teamprestatie van Red Bull was

Een Max Verstappen in topvorm kan een Formule 1-overwinning er makkelijk uit laten zien, zelfs als hij de race niet van kop tot staart leidt. Achter de zege in Brazilië ging echter veel meer schuil dan alleen de zware rechtervoet van de Red Bull-coureur.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De grote vraag die voorafgaand aan het weekend werd gesteld was: "Hoe goed is Ferrari nu werkelijk na de nieuwe richtlijnen die zijn uitgevaardigd door de FIA?" Mocht Ferrari op topsnelheid weer achter de feiten aan rijden, dan zou het vermoeden van vals spel in de voorbije races alleen maar toenemen.

Een blik op de speedtraps van de kwalificatie, toch hét moment waarop iedereen performance-technisch met de billen bloot moet, leert dat Ferrari in ieder geval niet meer dominant was zoals het dat in recente tijden kon zijn. Ja, Charles Leclerc voert de lijst aan, maar die reed met minder vleugel om zo zijn inhaalrace te vergemakkelijken. Sebastian Vettel was echter nauwelijks sneller dan bijvoorbeeld Max Verstappen, een gegeven dat de Red Bull-coureur mede in staat stelde om het hele weekend steevast in de top mee te draaien.

Hoewel Red Bull op de rechte stukken nauwelijks onderdeed voor de concurrentie, ging dat niet ten koste van het bochtenwerk. In sector twee was Verstappen de allersnelste, maar ook in sector één en twee meldde hij zich solide in te top drie. De simpele conclusie luidt dan ook dat de Red Bull RB15 overall gewoon een hele sterke auto was. 1-0 Red Bull.

Dat Red Bull sterk was en daardoor de poleposition kon pakken, wilde echter niet zeggen dat Mercedes zich zomaar naar de slachtbank liet leiden, in tegendeel. De Duitse constructeur koos voor de aanval, door tot twee keer toe voor de undercut te gaan. De eerste keer slaagde Lewis Hamilton erin vóór Verstappen terug te komen op de baan.

Een bliksemsnelle outlap en een unsafe release van Williams waren daar debet aan, maar de Nederlander stelde snel orde op zaken. Zijn banden waren één ronde nieuwer, genoeg om het voordeel volledig uit te buiten en niet alleen Leclerc, maar ook Hamilton te passeren.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

De tweede keer slaagde de undercut niet en dat was te danken aan een fraai staaltje teamwork. Natuurlijk stuurt Verstappen zijn auto snel over het circuit en door de pitstraat, maar het was het team dat een ongeëvenaarde pitstop afleverde. Letterlijk ongeëvenaard, want de 1,82 seconde waarin Verstappen werd weggestuurd was een nieuw wereldrecord. En zo kon hij de 'overwinning' 'gewoon' naar huis rijden.

Als het echter zo makkelijk was geweest, dan was de race niet zo gaaf geweest als hij uiteindelijk zou worden. Bottas viel uit, wat wederom een teken aan de wand was dat Mercedes niet meer die dominante en onfeilbare kracht van weleer is. De safety car kwam in de baan en Red Bull haalde Verstappen naar binnen, om zo de leiding uit handen te geven. Waren ze gek geworden?

Nee hoor, dat allerminst. Want hoewel er enig risico kleefde aan die strategische call, had men heel goed door dat Verstappen Hamilton met zachtere, nieuwere banden makkelijk nog eens kon passeren. Dat vertrouwen had het team in hem, want dat vertrouwen dwong Verstappen af. Zo kon Red Bull tevens verdedigen ten opzichte van Vettel, die een compleet andere strategie volgde en reeds zachte banden onder zijn Ferrari-bolide had liggen.

Wederom maakten de aanvallende kunsten van Verstappen het karwei af, het karwei waar Verstappen, Red Bull en Honda sinds het begin van het seizoen tezamen de schouders onder hadden gezet. Had er iemand een antwoord? Nee, niet echt. En daarom kunnen we alleen maar hopen dat de woorden van Honda-kopstuk Toyoharu Tanabe waarheid worden: "De toekomst ziet er zeer rooskleurig uit."

Coureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en radio-dj Jeroen van Inkel staan in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 uitgebreid stil bij de opmerkelijke Grand Prix van Brazilië.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Brazilië 2019

Volg hier het laatste nieuws over de Formule 1 GP van Brazilië en alle verrichtingen van Max Verstappen.

7 reacties