De vrijdagtrainingen zijn verreden en de Formule 1-teams en coureurs hebben een eerste indruk van waar ze ongeveer staan ten opzichte van elkaar. Toch zullen ze net wat minder weten dan normaal na twee vrije trainingen het geval is. Tijdens VT2 waren de coureurs namelijk vooral aan het rijden op de Pirelli-testbanden voor 2023. Max Verstappen klokte geen tijd op een 'normale' band en had daarnaast ook nog eens een extra nadeel. De bandentests van Pirelli zijn blind voor de teams: ze weten van tevoren niet welke compound ze krijgen. Verstappen was een van de coureurs die de hardste C1-band onder zijn bolide kreeg. "En die gebruiken we hier in de Verenigde Staten normaal niet eens", liet hij na afloop van de tweede training weten. "Dat was dus heel lastig en lastig om die banden goed te begrijpen. We hebben in ieder geval het testprogramma afgewerkt." Toch vindt de Nederlander dat elk team dit nadeel heeft, waardoor het niet direct een groot verlies hoeft te zijn voor Verstappen.
Vraagtekens bij ideale race-strategie
Wat voor Red Bull en voor de overige teams nog wel de vraag is, dat is hoe het zal gaan met de banden op COTA. Door het 'missen' van de tweede training heeft niemand een complete longrun-analyse kunnen draaien en de strategie is dus nog een groot vraagteken. In de derde training is er maar beperkt tijd om dit in te halen. Daarnaast gaat het afstellen van de auto's net iets lastiger worden door de verraderlijke weersomstandigheden in Austin. Het waait relatief hard op het circuit, waardoor de coureurs al snel last krijgen van een 'snap' in het bochtige gedeelte. Een kleine windvlaag kan grote gevolgen hebben, zo ondervond Antonio Giovinazzi al. Het missen van een complete longrun zorgt voor vraagtekens op zondag. De auto in het juiste werkvenster krijgen is belangrijk voor de rest van het weekend en dit kan alleen nog gevonden worden in de derde vrije training. VT3 zal vanavond 22 oktober om 21:00 worden verreden. De kwalificatie start om middernacht Nederlandse tijd.
Meest gelezen