De eerste weken van een nieuw jaar zijn altijd cruciaal voor elk Formule 1-team. Met de nieuwe regels voor 2022 geldt dat nu misschien nog wel meer dan in andere jaren. Want terwijl we op social media genieten van vakantiefoto's van Max Verstappen en co., werken in de fabrieken de Formule 1-teams keihard door. Over tweeënhalve maand moet er weer gepresteerd worden op de baan en als het even kan vanaf de allereerste meters. Alles wat op dit moment gebeurt, blijft onzichtbaar voor het grote publiek. De nieuwe bolides zien we doorgaans pas in februari, misschien enkele zorgvuldig en 'per ongeluk' uitgelekte detailshots daargelaten. Dat is tenminste áls de auto goedgekeurd wordt door de FIA. De teams zitten momenteel midden in dat proces van goedkeuring krijgen. Elke auto moet verplichte FIA-crashtests ondergaan om in Bahrein überhaupt op de grid te staan.
Red Bull zelfverzekerd
Van Haas F1 en Ferrari weten we al dat die auto's door de controle heen zijn gekomen, maar dat hoeft niet te betekenen dat andere teams die mijlpaal nog niet hebben bereikt. Het is immers geen verplichting om aan de grote klok te hangen hoe de ontwikkeling van je auto vordert. Maar dát je snel slaagt, is van het grootste belang. Loop je vertraging op, omdat een chassis de crashtest niet doorstaat, moet je dáár de focus op leggen, in plaats van dat je lekker kan gaan werken aan de finetuning van de auto. Vanuit Red Bull hebben steeds de geluiden geklonken dat men met het ontwerpen én bouwen van de nieuwe bolide, RB18 genaamd, goed op schema ligt. Suggesties dat men gehinderd wordt door het lange doorontwikkeltraject van de RB16B worden keurig gepareerd door te stellen dat men goed in de gaten had hoe die twee projecten naast elkaar konden bestaan. En van een team als Red Bull hoef je ook echt niet te verwachten dat ze in 2022 met een draak van een auto komen.
Een underdog als titelkandidaat?
Dat gezegd hebbende is het ook geen gegeven dat Red Bull ook in 2022 zomaar weer even wint. De nieuwe regels laten ruimte voor innovatie en als een bepaald team het gouden ei heeft gevonden, kan dat de boel op zijn kop zetten. Alleen maar leuk! Verrassingen horen er bij ingrijpende nieuwe regels nu eenmaal bij en dan is het zaak dat de concurrerende teams snel die inhaalslag maken. Hoe goed Red Bull gaat zijn, dat zien we tijdens de wintertests in februari en maart in Spanje en Bahrein. Max Verstappen zal niet veel meters nodig hebben om te weten of men over een competitieve auto beschikt. "Geef me twee tot drie races", zei hij daarover. Maar, er vanuit gaande dat hij de shakedown verzorgt, kan je gerust stellen dat hij al heel veel weet over de auto na die eerste, besloten testmeters. Weet hij nu dan nog niks? Nee, eigenlijk niet. Hij reed al in simulator met het nieuwe ontwerp, maar dat is al ruim twee maanden geleden: "Inmiddels is er alweer zoveel veranderd." En dat wat hij wél weet, kan hij moeilijk in perspectief plaatsen, omdat hij niet weet hoe de concurrentie het er met de nieuwe auto vanaf brengt. Dat maakt de komende maanden, ondanks dat we het zonder Grands Prix moeten stellen, ontzettend boeiend en vooral ook leuk!
Meest gelezen