Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Ferrari-strategie van Sainz er knulliger uitzag dan hij daadwerkelijk was

Tijdens de Grand Prix van Frankrijk werd Carlos Sainz, precies op het moment dat hij voor positie aan het strijden was met Sergio Perez, naar binnen geroepen om een pitstop te maken, althans dat leek het. Ferrari's strategisch directeur, Inaki Rueda, legt de werkelijke situatie uit en geef de reden dat ze Sainz überhaupt naar binnen wilden halen.

Ferrari kreeg na de Grand Prix van Frankrijk heel wat kritiek te voorduren. Vooral met betrekking tot de slotfase van de race toen Ferrari, op het eerste oog, op een heel raar moment Carlos Sainz naar binnen riep voor een pitstop. De Spanjaard op de mediums was namelijk precies op dat moment, althans zo leek het, aan het strijden voor P3 met Red Bull-coureur Sergio Perez. Nadat de inhaalactie op de Mexicaan succesvol was gebleken, besloot het team hem uiteindelijk alsnog naar binnen te halen voor een nieuw setje mediums. Inaki Rueda, Ferrari's strategisch directeur, legt uit dat de hele situatie zoals op TV werd uitgezonden men een vertekend beeld gaf. "De manier waarop de televisieproductie de gegevens aan de kijkers doorgeeft heeft een vertraging." "In dit geval zag je Perez en Carlos vechten in ronde 41. We waren met Carlos aan het praten en we zagen in eerste instantie dat hij Perez niet kon inhalen op het rechte stuk en in bocht 10 (einde van het rechte stuk, red.) riepen we Carlos naar binnen." "Natuurlijk was hij aan het vechten met Perez. Hij dacht dat hij hem de ronde erna zou kunnen hebben en daarom zei hij: 'Alsjeblieft niet deze ronde'. Op TV kwam die oproep pas in bocht 15 (laatste bocht, red.), vlak na de pitingang: wat natuurlijk niet logisch is, want als we de coureur zo laat naar binnen roepen kon hij er niet meer op reageren." Bekijk de video van het moment hoe het er op TV uitzag hieronder. Het artikel gaat daaronder verder.

Waarom wilde Ferrari Sainz überhaupt naar binnen halen?

Een ander groot vraagstuk in diezelfde pitstopcall is waarom Ferrari Sainz de race niet liet uitrijden op de mediums toen hij op P3 lag. Maar met de tijdstraf van vijf seconden, die de Spanjaard kreeg voor een unsafe release eerder in de race, was er geen mogelijkheid om die P3 positie überhaupt te behouden, legt Rueda uit. "De medium compound kan ongeveer 25 ronden meegaan. Om de race uit te kunnen rijden na de safety car moest Carlos 35 rondes rijden op die stint, 10 ronden te veel dus. Als je de levensduur van de band wil rekken, moet de coureur de banden sparen en heel langzaam rijden, want anders loopt hij het risico op een lekke band." Dit zou in theorie wel mogelijk zijn geweest, maar om de tijdstraf goed te maken moest hij juist pushen op de oude banden in plaats van de banden sparen. "De tijdstraf veranderde eigenlijk onze hele aanpak van die laatste stint", vertelt Rueda. "Carlos zou nooit een gat van vijf seconden op Perez en Russell hebben kunnen creëren, omdat hij tot het einde van de race die mediums moest onderhouden." Uiteindelijk finishte Sainz met deze strategie op P5 en snoepte hij nog een extra puntje mee door de snelste raceronde neer te zetten op de nieuwe mediums.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal