Voorafgaand aan het seizoen telt een Formule 1-team een paar belangrijke mijlpalen. De eerste keer dat de motor wordt gestart, de teampresentatie zelf, maar vooral ook de shakedown. Maar wat wordt er bedoeld met een shakedown? Een Nederlands woord is er niet voor en het begrip laat zich ook niet letterlijk vertalen. In de Formule 1 bedoelen we met een shakedown de eerste run die een nieuwe bolide aflegt. Soms is dat pas tijdens de eerste dag van de wintertests, veel vaker huurt een team daar een circuit voor af om dat achter 'gesloten deuren' te doen. McLaren werkt de shakedown van de nieuw gepresenteerde MCL35M vandaag af op Silverstone en daar wordt met spanning naar gekeken. Het doel van de shakedown is enerzijds er zeker van zijn dat de coureur comfortabel in de auto zit, maar biedt de teams ook de eerste kans om alle systemen en de algehele werking van de auto te checken. In het geval van McLaren is dat extra belangrijk, aangezien dat team door de komst van Mercedes een compleet nieuwe aandrijving heeft moeten bouwen. Verwacht echter geen vol-gas-rondjes. Daar gaat een shakedown niet om en het rijden van snelle ronden is ook niet mogelijk. Pirelli levert namelijk speciale demobanden aan teams voor een shakedown, waarop de teams bovendien maar honderd kilometer af mogen leggen. Zet een team beide coureurs direct in, dan blijft er per persoon vijftig kilometer over. Op een gemiddeld circuit komt dat neer op tien rondjes. Die tien rondjes maken dat de coureurs en het team voorzichtig een eerste indruk krijgen van de nieuwe auto en het potentieel ervan, maar meer ook niet. Pas tijdens de wintertests volgende maand in Bahrein krijgen de teams echt een compleet beeld van de auto. Een shakedown kost een team één filmdag. Elk team mag er per jaar twee inzetten, waarbij de regels van honderd kilometer en speciale banden altijd gelden. Het is de enige manier waarop een team buiten de officiële en gezamenlijke testsessies om kunnen testen met up-to-date materiaal.
Meest gelezen