Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Formule 1-wintertest in 2021 nóg belangrijker is

De Formule 1-wintertest gaat vrijdag van start. De teams hadden nog nooit zo kort de tijd om de auto klaar te stomen voor een lang seizoen.

De wintertest is doorgaans de vuurdoop voor de nieuwe auto van een Formule 1-team. Alles dat in de winter op de tekentafel is bedacht, op de nieuwe auto is geschroefd en kapot is getest in de simulator wordt dan voor het eerst écht getest.

Kort de tijd

Afgelopen seizoen kregen de teams daar zes dagen de tijd voor (en eerder nog meer), maar in het kader van kostenbesparing heeft de FIA die periode terug gebracht tot slechts drie dagen. Dat is weinig voor de teams, en nog minder voor de coureurs die in de meeste gevallen slechts anderhalve dag op de baan zullen vertoeven voor ze aan de eerste Grand Prix van het jaar beginnen. Het is voor team extreem belangrijk op goede voet te starten. Als je een dag kwijt bent vanwege een (technisch) probleem aan de auto, heb je slechts twee dagen over om te testen of alles dat je in theorie weet, ook op de baan functioneert zoals je dat wil.

Het weer

Maar ook het weer kan roet in het eten gooien. Toen de wintertest nog in Barcelona was, gebeurde dat nog weleens onder barre omstandigheden en temperaturen die nauwelijks boven het vriespunt uitkwamen. Maar de teams hadden zes dagen en vaak waren de meesten daarvan onder redelijke condities. Nu de test in Bahrein is, zal niemand z'n muts en handschoenen uit de kast hoeven halen. Maar in die drie dagen kan er weertechnisch natuurlijk wel wat anders misgaan. Wat dacht je van een zandstorm? Drie dagen is erg weinig als het weer tegenzit.

Grote veranderingen

Het ziet er niet naar uit, maar een wintertest zoals Williams die beleefde in 2019, toen het team twee testdagen miste omdat er onderdelen ontbraken, is nu catastrofaal. Destijds liep het team natuurlijk achter de feiten aan, maar had het nog zes testdagen over. Twee dagen missen, betekent in de praktijk dat je slechts een dag over hebt en in die tijd kun je geen serieuze runs maken. Het is sowieso te hopen voor de teams dat ze geen grote veranderingen moeten maken aan de auto. Door de pandemie is het voor de teams lastig, zo niet onmogelijk om onderdelen in te laten vliegen tussen de test en de eerste Grand Prix van het jaar een kleine twee weken later.

McLaren

Een voordeel voor de teams is dat doordat de nieuwe reglementen een jaar zijn uitgesteld, de auto's nagenoeg hetzelfde blijven. Daardoor is de kans minder groot dat ze flink de mist in zijn gegaan in de winter. Voor een team in het bijzonder is het wat spannender: McLaren moet de nieuwe Mercedes-motor inpassen en heeft van alle teams dan ook de meeste aanpassingen aan de auto moeten doen. In het slechtste geval wordt het een overgangsjaar voor het Britse team. De wintertest start op vrijdag 12 maart en duurt tot en met zondag 14 maart.

Viaplay
x
Max Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"