In een seizoen dat vanuit sportief oogpunt praktisch beslist is, blijft de strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap heel spannend. Ferrari bracht de achterstand in Las Vegas terug naar vier punten, waardoor het de enige felle strijd is tijdens de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi. Ferrari wist zestien punten terug te winnen op Mercedes in één race, vooral dankzij de karakteristieken van het circuit in Las Vegas.
De lay-out versterkte de sterke punten van de SF-23 en de belangrijke problemen van het aerodynamische concept van de auto kwamen niet aan bod. Het is algemeen bekend dat de SF-23 de snelste eenzitter is op het rechte stuk en geen rivalen heeft op circuits waar dit kenmerk de meest relevante prestatiefactor is.
Het is net zo duidelijk hoe deze voorrechten worden versterkt in een enkele kwalificatieronde met weinig brandstof aan boord, terwijl in de race de verhouding min of meer substantieel verandert. Dat uit zich in meer bandenslijtage, afhankelijk van de lay-out van het circuit, mechanische grip én grip veroorzaakt door aerodynamische belasting. Deze veronderstellingen met betrekking tot Ferrari zijn aanzienlijk anders bij de Mercedes W14.
Anderen bekeken ook:
Mercedes beschikt over inefficiënte bolide
De auto van het team uit Brackley is een van de minst efficiënte auto's op de grid en zelfs een van de langzaamste op de rechte stukken, op een paar zeldzame uitzonderingen na. De lay-out van Las Vegas was zeker niet geschikt voor hun bolide, maar het is gepast om te herhalen hoe Interlagos aan de andere kant ook een moeilijk circuit bleek te zijn, terwijl het op papier de karakteristieken van de W14 perfect had moeten versterken.
De W14 laat namelijk zien goed uitgebalanceerd te zijn in de bochten en scherp te zijn in richtingsveranderingen. In werkelijkheid, en dat is al meerdere keren gebleken, is de slijtage van de banden, meer aan de voorkant bij Mercedes en meer aan de achterkant bij Ferrari, constant de bepalende factor geweest voor de prestaties van deze twee auto's.
Als je kijkt naar de lay-out van Yas Marina, kun je stellen dat het een circuit met een dubbele persoonlijkheid is. Dat wil zeggen, zonder het circuit gelijk in drie sectoren te verdelen, dat de teams kunnen kiezen of ze een set-up kiezen die passen bij de bochten, of een set-up kiezen die de snelheid op de rechte stukken ten goede komt.
De realiteit is dat in de simulaties, zelfs in de afgelopen jaren, de twee configuraties praktisch gelijkwaardig waren qua rondetijden. Dit geeft in zekere zin een nieuw punt van gelijkheid aan in de strijd tussen Mercedes en Ferrari. Het zal een nog groter prestatieverschil vormen met de degradatie van de banden, gekoppeld aan de keuzes die de teams hebben gemaakt op het gebied van mechanische en aerodynamische set-up. Kortom, het wordt een interessante uitdaging tussen twee belangrijke namen in de F1, voor een ereplaats die zeker geen titel waard is, maar die geen van beiden wil opgeven.
Ferrari
In Las Vegas pasten de karakteristieken van het circuit perfect bij de lage rijhoogte van de SF-23, naast de voor de hand liggende configuratie met weinig neerwaartse kracht. In Abu Dhabi wordt het medium.
Mercedes
De nieuwste update voor de W14 werd geïntroduceerd in Austin, met gemengde resultaten. De balans van de auto is verbeterd in de secties op mediumsnelheid, maar blijft achter in de snelle sectoren waar de luchtweerstand erg hoog blijft.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Qatar? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!