Alhoewel Leclerc wat bitter was na de kwalificatie in Bahrein, kregen we na de vrijdag een beter beeld van de Ferrari SF-24 en haar persoonlijkheid dan na de testdagen en trainingen het geval was. Tijdens de vrije trainingen was het niet helemaal duidelijk of de SF-24 echt andere karakteristieken had dan haar voorganger. Dat leek zo te zijn na de testdagen, gedurende welke de racepace beter was. Maar had Ferrari daar kwalificatiesnelheid voor in moeten leveren?
Na de kwalificatie kunnen we die suggestie ontkrachten, want we kregen eindelijk een echt beeld van de performance van de Ferrari. Het grootste deel van de achterstand op Max Verstappen kwam voort uit de eerste sector, waar de RB20 efficiënter was dan de SF-24. Als we Leclerc en Verstappen direct met elkaar vergelijken, dan zien we dat de Ferrari-bolide beter was qua acceleratie uit de bochten.
In de middelste sector, die wordt gekenmerkt door snelle veranderingen van richting, deden de twee bolides nauwelijks voor elkaar onder, al leek de Ferrari aan het einde van de rechte stukken minder efficiënt te zijn dan de RB20. Dat Red Bull efficiënter is, komt vooral door het extreme design van de sidepods, die ervoor zorgen dat de auto minder last heeft van drag.
Anderen bekeken ook:
Efficiënte Ferrari SF-24
Dat Ferrari op haar beurt sterk is in de snelle veranderingen van
richting, is te herleiden naar de nieuwe voorwielophanging van dit jaar. Alhoewel deze dezelfde lay-out heeft als vorig jaar, wordt de downforce anders verdeeld. Dat
heeft Ferrari tijdens de testdagen kunnen finetunen en daardoor kunnen
Leclerc en Sainz preciezer de bochten insturen, met meer stabiliteit.
Bij
het uitkomen van de bochten profiteert de SF-24 juist van de nieuwe
achterwielophanging, die ten opzichte van vorig jaar eveneens is
geherdefinieerd. De prestaties van Ferrari komen voort uit een goede
wisselwerking tussen de dynamische en de aerodynamische balans, maar het
gat van twee tienden naar Verstappen kan slechts gedeeltelijk worden
toegeschreven aan het gebruik van een set softs in Q3 die al in Q1 was
ingezet.
Aan de andere kant is het goed om te benadrukken dat het werkelijke gat naar Red Bull kleiner is dan de stopwatch aan het einde van Q3 aangaf. De racepace van Ferrari tijdens de vrije trainingen toont bovendien aan dat we Ferrari nog niet weg mogen strepen voor de zege in Bahrein. Op zijn minst moeten zij het gat ten opzichte van de grote rivaal Red Bull kunnen verkleinen ten opzichte van vorig jaar.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Bahrein 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!