Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Grosjean geen straf ontving na gevaarlijk stuurwerk op Silverstone

Vorig jaar besloot de Formule 1 om de zwart witte vlag weer actief te gaan gebruiken. Daarvoor heeft men gekozen om een coureur een waarschuwing te kunnen geven, vergelijkbaar met een gele kaart in het voetbal. Romain Grosjean werd in Groot-Brittannië deze vlag getoond, nadat hij enkele gevaarlijke verdedigende acties maakte. Toen het een tweede keer gebeurde, moest hij naar de stewards, die hem geen straf gaven.

Romain Grosjean verdedigde zich tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië een aantal keer erg agressief. De Fransman maakte ter verdediging enkele onverwachte stuurbewegingen op de rechte stukken, tot grote frustratie van coureurs als Carlos Sainz en Daniel Ricciardo, die de Haas-coureur probeerden te passeren. Volgens wedstrijdleider Michael Masi was de zwart witte vlag dan ook terecht voor Grosjean. "Tijdens de race op Silverstone zagen we voor het eerst dit jaar de zwart witte vlag terug", begint Masi zijn verhaal tegenover onder andere RacingNews365 . "Grosjean kreeg deze zelfs tweemaal. Toen dit de tweede keer gebeurde, werd de zaak doorgestuurd naar de stewards. Die werden dan ook verzocht om een extra onderzoek te doen naar de acties van Grosjean." "We hebben deze vlag vooral ingevoerd zodat we over onduidelijke situaties nog eens kunnen discussiëren. In dit geval zullen we voor aanvang van de volgende race dus nog eens kijken naar de acties van Grosjean en deze met de coureurs bespreken. Zo creëren we uiteindelijk meer duidelijkheid naar elkaar toe." Volgens Masi probeert de Formule 1 er alles aan te doen om meer met waarschuwingen te werken en minder direct te straffen, maar de waarschuwingen worden wel genoteerd. "In een logboek houden we de waarschuwingen bij die de verschillende coureurs hebben gekregen. Daar zal echter geen straf uitvloeien, zoals dat bij een reprimande wel het geval is. Als je er daarvan drie krijgt in twaalf maanden tijd, dan krijg je uiteindelijk een gridstraf." Uiteindelijk besloten de stewards om een officiële waarschuwing te geven aan Grosjean. De verdedigende acties waren niet in de remzones, waardoor het volgens de regels niet verboden was. Wel waren de coureurs, Grosjean en Ricciardo, die samen naar de stewards gingen, het er over eens dat het gevaarlijke manoeuvres waren van de Fransman. De Haas-coureur werd er door de stewards nog eens streng op aangesproken dat hij zulke acties in de toekomst achterwege moet laten." Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'