Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Hamilton en Vettel niet bestraft werden na de kwalificatie in Brazilië

Het zou wel eens een hete avond kunnen worden op het circuit van Interlagos. Die mening was nagenoeg iedereen toegedaan na de incidenten tijdens de kwalificatie. Uren later werd duidelijk dat Lewis Hamilton en Sebastian Vettel ontsnapten aan (grid)straffen.

We nemen je even mee terug naar de twee verschillende incidenten en leggen vervolgens uit waarom Lewis Hamilton en Sebastian Vettel niet bestraft werden.

Gevaarlijk rijgedrag Hamilton

De kwalificatie voor de Braziliaanse Grand Prix werd bijna opgeschrikt door een megacrash tussen Sergey Sirotkin en Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur was bezig aan een outlap en positioneerde zichzelf in de laatste sector, tot daar plots de Williams in de spiegel verscheen.

Sirotkin, eveneens bezig aan een outlap, schrok zich het apelazerus en moest uiteindelijk zelfs door het gras. Te meer omdat Lewis Hamilton last minute eveneens naar links stuurde. De vliegende ronde die Sirotkin in zou gaan was door dit incident naar de knoppen. Van hinder en gevaar was overduidelijk sprake.

De wedstrijdleiding stelde geen onderzoek in naar het incident, maar besprak het wel. De reden dat beide coureurs zich na afloop van de kwalificatie niet moesten melden bij de stewards, is dat ze beiden bezig waren aan een outlap en het incident als 'ongelukkig' werd gezien.

Sebastian Vettel en de weegbrug

De Ferrari-coureur keerde na een run terug in de pitstraat en werd daar verzocht om plaats te nemen op de weegbrug. Chaotische taferelen volgden, door de combinatie van een ongeduldige Vettel en een amateuristisch optreden van de FIA-werknemers. Zo stond er nog een pylon voor de weegbrug, zodat Vettel daar niet op kon rijden, moest de Duitser vervolgens diverse keren zijn koppeling op laten komen en duurde het wegen bijzonder lang. Bij het afrijden van de weegbrug ontstond er schade aan de weegbrug, doordat Vettel zijn Ferrari gestart had en op eigen kracht van het plateau reed.

Het verhaal rondom Vettel werd behoorlijk opgeklopt en overtrokken. Al snel deed het gerucht de ronde dat de Duitser zijn motor niet had uitgezet, waardoor er geen geldige meting plaats had kunnen vinden, hetgeen tot een diskwalificatie had kunnen leiden.

Vettel werd wel verzocht om naar de stewards te gaan, waar hij zijn verhaal mocht doen. Uiteindelijk werd besloten om een reprimande en boete van 25.000 euro te geven voor het feit dat de Duitser met draaiende motor van de weegbrug afreed en deze beschadigde. Er volgde geen gridstraf omdat de Duitser zijn motor op de weegbrug af had gezet en conform het reglement een geldige meting kon worden verricht.