In 2022 wordt het minimum gewicht van een Formule 1-bolide verhoogd naar een forse 795 kilogram. Dit is een stijging van bijna vijftig kilo, in 2021 was het minimumgewicht nog 752 kilo. Als we kijken naar een aantal jaren geleden, dan zien we nog veel grotere verschillen. Zo was het minimumgewicht van de 2008-bolide 'slechts' 595kg. Er zijn meerdere redenen waarom het gewicht elk seizoen wat toeneemt. Zo werd in 2014 de overstap gemaakt naar de zwaardere hybride-motoren en kwamen er in de afgelopen seizoenen verschillende extra (veiligheids)onderdelen bij. Ook kregen bestaande onderdelen, zoals de krachtbron, de MGU-H, MGU-K en de Energy Store kregen een hoger minimumgewicht.
Zwaardere 2022-bolides zijn lastiger te besturen
Jan Monchaux, technisch directeur bij Alfa Romeo, legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit waarom ook in 2022 het gewicht van de F1-bolides zal stijgen en waarom dit nadelig is voor de coureurs. "Het gaat allemaal wat zwaarder worden, wat eigenlijk niet fijn is", zo trapt hij af. "De aerodynamische karakteristieken van de bolides veranderen door de nieuwe, zwaardere materialen." "Alles wat met het rijden te maken heeft, wordt lastiger. De banden en velgen worden veel zwaarder." Daarnaast stijgt het aantal kilo's dat niet kan worden opgevangen door de vering van de auto ( unsprung weight , red.). "Dit maakt het rijden ook weer lastiger", aldus Monchaux. "Doordat de auto minder specifieke karakteristieken heeft en er meer unsprung weight is, zal het een stuk lastiger worden om de auto te besturen."
Meest gelezen