Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Waarom het gewicht van de F1 2022-bolides voor problemen zorgt

Ook in 2022 worden de Formule 1-bolides weer zwaarder. In iets meer dan een decennium zijn de auto's al ruim 200 kilo gestegen in gewicht. Waarom komen er wederom meer kilo's bij en wat is het gevolg hiervan?

In 2022 wordt het minimum gewicht van een Formule 1-bolide verhoogd naar een forse 795 kilogram. Dit is een stijging van bijna vijftig kilo, in 2021 was het minimumgewicht nog 752 kilo. Als we kijken naar een aantal jaren geleden, dan zien we nog veel grotere verschillen. Zo was het minimumgewicht van de 2008-bolide 'slechts' 595kg.

Er zijn meerdere redenen waarom het gewicht elk seizoen wat toeneemt. Zo werd in 2014 de overstap gemaakt naar de zwaardere hybride-motoren en kwamen er in de afgelopen seizoenen verschillende extra (veiligheids)onderdelen bij. Ook kregen bestaande onderdelen, zoals de krachtbron, de MGU-H, MGU-K en de Energy Store kregen een hoger minimumgewicht.

Zwaardere 2022-bolides zijn lastiger te besturen

Jan Monchaux, technisch directeur bij Alfa Romeo, legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit waarom ook in 2022 het gewicht van de F1-bolides zal stijgen en waarom dit nadelig is voor de coureurs. "Het gaat allemaal wat zwaarder worden, wat eigenlijk niet fijn is", zo trapt hij af. "De aerodynamische karakteristieken van de bolides veranderen door de nieuwe, zwaardere materialen."

"Alles wat met het rijden te maken heeft, wordt lastiger. De banden en velgen worden veel zwaarder." Daarnaast stijgt het aantal kilo's dat niet kan worden opgevangen door de vering van de auto (unsprung weight, red.). "Dit maakt het rijden ook weer lastiger", aldus Monchaux. "Doordat de auto minder specifieke karakteristieken heeft en er meer unsprung weight is, zal het een stuk lastiger worden om de auto te besturen."

Ook interessant:

Red Bull nodigt Verstappen fans uit voor presentatie

Red Bull deelde die eerste teaservideo als onderdeel van een vooraankondiging over de launch van de daadwerkelijke auto van Max Verstappen. Een datum wordt niet genoemd, maar wel de mogelijkheid om als fan daarbij digitaal aanwezig te zijn.

Meer van dat soort mooie Formule 1-video's? Abonneer je dan op ons kanaal.

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona